سونامی پنهان؛ خودروهای بنزینی چینی در حال تسخیر جهان

چهارشنبه 12 آذر 1404 - 22:00
مطالعه 2 دقیقه
خودروهای چینی
درحالی‌که نگاه‌ها به خودروهای برقی چینی دوخته شده، موج عظیمی از خودروهای بنزینی این کشور در حال تسخیر بی‌سروصدای بازارهای جهانی است.
تبلیغات

درحالی‌که دولت‌های غربی نگران هجوم خودروهای برقی ارزان‌قیمت چینی هستند، یک تحول بسیار بزرگ‌تر و اثرگذارتر در سکوت خبری در حال وقوع است، یک سونامی از خودروهای بنزینی چینی که بازارهای جهانی را هدف گرفته‌اند. این خودروها که با انقلاب خودروهای برقی در چین دیگر خریداری ندارند، اکنون با قیمتی رقابتی به بازارهای نوظهور صادر می‌شوند و سهم رقبای غربی را به سرعت تصاحب می‌کنند. این جهش صادراتی نتیجهٔ مستقیم سیاست‌های چین در حوزهٔ خودروهای برقی است. یارانه‌های دولتی و جنگ قیمتی در بازار داخلی، فروش خودروهای بنزینی را به‌شدت کاهش داده و باعث شده است کارخانه‌های خودروسازی با ظرفیت مازاد تولید سالانه ۳۰ میلیون خودروی بنزینی مواجه شوند.

این خودروسازان دولتی، به‌جای تعطیل کردن خطوط تولید، محصولات خود را به بازارهایی مانند اروپای شرقی، آمریکای جنوبی، آفریقا و جنوب شرقی آسیا سرازیر کرده و آمارهای تکان‌دهنده‌ای را رقم زده‌اند. از سال ۲۰۲۰، حدود ۷۵ درصد از صادرات خودروی چین را مدل‌های بنزینی تشکیل داده‌اند. پیش‌بینی می‌شود صادرات خودروی این کشور از یک میلیون دستگاه در سال‌های گذشته، امسال به بیش از ۶.۵ میلیون دستگاه برسد و چین را به بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل کند. درحالی‌که خودروهای برقی در صدر اخبار قرار دارند، این خودروهای بنزینی هستند که در عمل، آیندهٔ تقاضای جهانی را شکل می‌دهند. شرکت‌هایی مانند سایک، دانگ‌فنگ، بایک و چانگان که روزی به همکاری با غول‌هایی چون جنرال موتورز و نیسان وابسته بودند، حالا به‌تنهایی در بازارهای جهانی می‌تازند.

برای مثال، چری فروش جهانی خود را از ۷۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۲.۵ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۴ رسانده که بخش عمدهٔ آن خودروهای بنزینی بوده است. این استراتژی تهاجمی، خودروسازان غربی را غافلگیر کرده است. در مکزیک، برندهای چینی در آستانه کسب ۱۴ درصد از سهم بازار هستند و مشتریان را از شورلت و فورد می‌ربایند. در آفریقای جنوبی، آن‌ها ۱۶ درصد بازار را در اختیار دارند، درحالی‌که تقریباً هیچ خودروی برقی در آنجا نمی‌فروشند. در شیلی، یک‌سوم تمام خودروهای جدید فروخته‌شده چینی و اغلب بنزینی هستند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که خودروسازان چینی تا سال ۲۰۳۰، چهار میلیون دستگاه دیگر به فروش خارجی خود اضافه خواهند کرد. این رشد، در کنار فروش داخلی، می‌تواند تا پنج سال آینده نزدیک به یک‌سوم از کل بازار جهانی خودرو را در اختیار چین قرار دهد و این تازه آغاز ماجرا است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.