تسلا سایبرتراک در سراشیبی سقوط، از رؤیای میلیونی تا کابوس فروش
درست دو سال پیش، در آذر ۱۴۰۲ (نوامبر ۲۰۲۳)، تسلا با تحویل ۱۰ دستگاه اولیه سایبرتراک به مشتریان منتخب، جنجالیترین پیکاپ برقی تاریخ را روانه بازار کرد اما امروز، در دومین سالگرد این رویداد، به نظر میرسد سایبرتراک بهجای جشن گرفتن، باید برای بقای خود بجنگد. این خودروی برقی که زمانی بیش از یک میلیون پیشخرید داشت، اکنون با سقوط شدید تقاضا مواجه شده و به یکی از سریعترین شکستهای تجاری صنعت خودرو تبدیل شده است. داستان سایبرتراک در سال ۲۰۱۹ با وعدههایی بزرگ آغاز شد. عملکردی خارقالعاده با قیمتی نزدیک به ارزانترین محصول تسلا، یعنی مدل ۳ اما نسخهای که سرانجام به دست مشتریان رسید، نهتنها مشخصات فنی ضعیفتری نسبت به وعدهها داشت، بلکه قیمت آن تقریباً دو برابر شده بود.
همین موضوع کافی بود تا صف طولانی خریداران در کمتر از یک سال ناپدید شود و تسلا از لیست انتظار چندساله به تل انبار سایبرتراکهای فروشنرفته برسد. درحالیکه در مدت کوتاهی برای سایبرتراک یک میلیون رزرو خرید دریافت شد و ایلان ماسک معتقد بود میتواند سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه از این پیکاپ عجیب به فروش برساند اما طی دو سال تنها کمتر از ۵۰ هزار دستگاه از سایبرتراک فروخته شده است.
دلایل شکست سایبرتراک اما فراتر از قیمت بالا و مشخصات فنی ناامیدکننده است. ورود جنجالی ایلان ماسک به مسائل سیاسی باعث شد بخشی از پایگاه مشتریان تسلا از این برند فاصله بگیرند و سایبرتراک با طراحی خاص خود به یک نماد سیاسی تبدیل شود. گزارشهای متعدد از خرابکاری علیه این خودرو و حتی آزار و اذیت مالکان آن، بسیاری را به فروش خودروی خود وادار کرد، حتی اگر به معنای ضرر مالی باشد. علاوه بر این، سایبرتراک بهعنوان بستری برای آزمایش فناوریهای جدید، با مشکلات فنی متعددی روبرو شد. این مسائل باعث شد بسیاری از خریداران اولیه، ازجمله اینفلوئنسرها، تسلا را متقاعد کنند تا خودروی آنها را بازخرید کند؛ اتفاقی که به اعتبار این پیکاپ ضربه بیشتری زد.
تسلا برای افزایش مصنوعی تقاضا به راهکارهای عجیبی روی آورده است. برای مثال، شرکتهای دیگر ایلان ماسک مانند اسپیس X و xAI ناوگانهای بزرگی از سایبرتراک را خریداری کردهاند. تسلا همچنین در تلاش است تا با عرضه این خودرو در بازارهای جدیدی مانند کره جنوبی، امارات متحده عربی و استرالیا، جان تازهای به فروش آن ببخشد. بااینحال، مشخص نیست که آیا این تلاشها برای نجات خط تولید نیمهتعطیل سایبرتراک کافی خواهد بود یا دومین سالگرد آن، آغازی بر پایان یک رؤیای عجیب و پرهزینه خواهد بود.