تبدیل کوپه قدیمی فورد به نیسان GT-R با شباهتی باورنکردنی!
در دنیای خودروهای خاص و دستساز، رپلیکا (Replica) امری مرسوم و متداول است. رپلیکا به خودروهای معمولی و ارزانقیمتی گفته میشود که در ظاهر شبیه سوپراسپرتها یا خودروهای لوکس گرانقیمت درمیآیند. بسیاری از رپلیکاها دقت بالایی در طراحی و ساخت بدنه شبیه به خودروی اصلی ندارند و با کمی دقت میتوان متوجه واقعی نبودن آنها شد ولی نمونهای که در اینجا میبینید، فوقالعاده دقیق و باکیفیت ساخته شده و قطعاً در نگاه اول نمیتوان متوجه شد که این یک نیسان GT-R واقعی نیست. این در حالی است که رپلیکای موردبحث بر پایهٔ خودرویی کاملاً بیربط یعنی فورد کوگار ساخته شده است.
این خودرو در اصل یک فورد کوگار است که بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ تولید میشد. زیر کاپوت آن یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی از نوع دوراتک قرار دارد که ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. این مشخصات فنی به معنای شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت حدود ۸.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت است که برای خودرویی با بیش از دو دهه قدمت، عملکرد بدی محسوب نمیشود؛ اما مشکل اینجاست که این خودرو ظاهر یک نیسان GT-R را پیدا کرده است؛ گودزیلایی که حتی اولین نسخههای آن با ۴۷۸ اسب بخار قدرت و یکی از پیچیدهترین سیستمهای چهارچرخ محرک زمان خود، یکی از سریعترین خودروهای جهان بود.
بهعبارتدیگر، این رپلیکا فقط در ظاهر سریع به نظر میرسد و در واقعیت فاصلهٔ زیادی با آن دارد. بااینحال، باید هنر و مهارتی که این فورد ساده را به چنین خودروی جذابی تبدیل کرده، تحسین کرد. برای مثال، فاصلهٔ بین دو محور نیسان GT-R حدود ۷.۵ سانتیمتر بلندتر از فورد کوگار است اما سازنده به طرز ماهرانهای این اختلاف را پنهان کرده است.
این دقت در جزئیات حتی به فضای داخلی نیز کشیده شده و کابین، صرفنظر از کیفیت مواد، شباهت قابلتوجهی به GT-R واقعی دارد. این خودروی منحصربهفرد در کشور کرواسی به قیمت ۷,۵۰۰ یورو برای فروش گذاشته شده است. شاید این مبلغ برای یک فورد ۲۵ ساله زیاد به نظر برسد اما بدون شک این خوشقیافهترین فورد کوگاری است که میتوان پیدا کرد.