جذابترین کلکسیون لامبورگینی دنیا، شکار تمام مدلهای تولید محدود سنت آگاتا
هرچند در بین کلکسیونرهای خودرو نامهای بزرگ زیادی مثلمانی خوشبین وجود دارد اما کمتر کسی مانند آلبرت اشپیس پیدا میشود. این کلکسیونر سوئیسی بهتازگی از سوی خود لامبورگینی بهعنوان مالک یکی از مهمترین کلکسیونهای جهان معرفی شده است زیرا او تنها فردی است که موفق شده تمام شش مدل تولید محدود و خاص لامبورگینی موسوم به Few-Off را خریداری کند. داستان این کلکسیون شگفتانگیز با اولین مدل از این سری، یعنی رونتون در سال ۲۰۰۷ آغاز شد. پسازآن، سستو المنتو، وننو، چنتناریو، سیان و جدیدترین آنها، کانتاش LPI 800-4، یکی پس از دیگری به گاراژ اشپیس راه یافتند. او این خودروها را نه برای سرمایهگذاری یا فخرفروشی، بلکه به دلیل هیجان و عشقی میخرد که از اولین روز خرید یک کانتاش LP 400 S در سال ۱۹۷۹ در وجودش شعلهور شد.
ارتباط اشپیس با لامبورگینی آنقدر عمیق است که او نقشی کلیدی در تاریخ این برند ایفا کرده است. این کلکسیونر پرشور همان کسی است که برای جشن ۵۰ سالگی کانتاش، به لامبورگینی سفارش داد تا یک نسخهٔ کاملاً مشابه از اولین پروتوتایپ گمشدهٔ کنتاش را بازسازی کند؛ خودرویی که اکنون نه در کلکسیون شخصی او، بلکه در موزهٔ رسمی شرکت نگهداری میشود و این نشان از جایگاه ویژهٔ او نزد مدیران لامبورگینی دارد. در میان تمام این جواهرات، خودروی محبوب اشپیس، سستو المنتو است. این هیولای V10 که بر پایهٔ گالاردو ساخته شده، یک شاهکار مهندسی فیبر کربن است. مهندسان لامبورگینی با استفاده از مواد پیشرفته، وزن آن را به کمتر از یک تن رساندهاند؛ یعنی یک سوپراسپرت قدرتمند که سبکتر از یک مزدا میاتا است! این خودرو نمایشی از اوج توانایی لامبورگینی در علم مواد بود.
البته کلکسیون اشپیس به این شش مدل محدود نمیشود. در گاراژ او خودروهای نایاب دیگری مانند اولین لامبورگینی تاریخ، یعنی 350 GTV مدل ۱۹۶۳، کانسپت تک ساخت مارزال با درهای شیشهای و سیلوئت که تنها ۵۴ دستگاه از آن ساخته شده، نیز خودنمایی میکنند. این علاقه در خانوادهٔ او نیز جاری شده است زیرا همسر اشپیس هم مالک لامبورگینی تکسرنشین و تک ساخت اگوئیستا است، خودرویی که لامبورگینی آن را رؤیایی توصیف کرده بود که هیچکس نمیتواند تصاحبش کند اما سرانجام به گاراژ خانوادهٔ اشپیس راه یافت.