معرفی اولین شاسی آلومینیومی یکپارچه جهان در بی‌وای‌دی U8L

شنبه 15 آذر 1404 - 19:00
مطالعه 2 دقیقه
بی‌وای‌دی یانگ‌وانگ U8L
برای اولین بار در جهان، بی‌وای‌دی شاسی‌بلندی با فریم یکپارچه آلومینیومی ساخته است. این فناوری انقلابی می‌تواند ایمنی و استحکام را بازتعریف کند.
تبلیغات

بی‌وای‌دی اولین شاسی یکپارچهٔ تمام آلومینیومی جهان که با روش ریخته‌گری تحت‌فشار پایین ساخته شده را رونمایی کرده است. این دستاورد مهندسی که روی شاسی‌بلند لوکس و برقی یانگ‌وانگ U8L نصب شده، جایگزین ده‌ها قطعهٔ جوشکاری یا پرچ‌شده در شاسی‌های سنتی می‌شود و استحکام، ایمنی و یکپارچگی سازه را به سطحی جدید ارتقا می‌دهد. این فناوری توسط شرکت هوبی هنتک (Hubei Hantek) توسعه یافته و در کنفرانس نوآوری صنعت و فناوری یانگ‌تسه در استان هوبی چین به نمایش درآمد.

این نوآوری محدودیت‌های تولید قطعات بسیار بزرگ و نازک را پشت سر گذاشته است. این فریم یکپارچه مساحت ۴.۲ مترمربع دارد و ضخامت دیواره‌های آن در یک فرآیند ریخته‌گری واحد، بین ۴ تا ۵۰ میلی‌متر متغیر است؛ نسبتی که پیش‌ازاین در هیچ پروژه‌ای در جهان با موفقیت اجرا نشده بود. در روش‌های سنتی، شاسی‌های آلومینیومی از اتصال ده‌ها قطعهٔ مجزا ساخته می‌شوند که این اتصالات اغلب به نقاط ضعف ساختاری تبدیل شده و بر استحکام و ایمنی خودرو تأثیر منفی می‌گذارند. شرکت هنتک پس از سال‌ها تحقیق، موفق به غلبه بر چالش‌های فنی پیچیده‌ای مانند کنترل جریان فلز مذاب و انجماد تدریجی در بخش‌هایی با ضخامت‌های متفاوت شده است. نتیجهٔ این تلاش، فریمی یکپارچه است که استحکام کلی بدنه و مقاومت پیچشی آن را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. طراحی بهینهٔ مسیر انتقال نیرو در این سازه، حفاظت از سرنشینان در هنگام تصادف را نیز بهبود بخشیده است.

شاسی‌بلند لوکس و فول سایز بی‌وای‌دی یانگ‌وانگ U8L که چند ماه پیش با قیمت ۱.۲۸ میلیون یوان (حدود ۱۸۱ هزار دلار) عرضه شد، اولین خودرویی است که از این فناوری بهره می‌برد. این خودرو بر پایهٔ پلتفرم e4 ساخته شده و به یک پیشرانه ۲ لیتری توربو (به‌عنوان ژنراتور)، چهار موتور الکتریکی و باتری بلید با ظرفیت ۵۵.۵۳ کیلووات ساعت مجهز است. مجموع خروجی این مجموعه به ۱۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۲۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. برد تمام برقی این خودرو ۲۰۰ کیلومتر و برد ترکیبی آن ۱۱۶۰ کیلومتر است. مقامات برگزارکننده این کنفرانس، فناوری ریخته‌گری تحت‌فشار پایین هنتک را یک نقطهٔ عطف مهم در تولید قطعات سازه‌ای بزرگ و پیچیدهٔ آلومینیومی در چین توصیف کردند و معتقدند این رویکرد می‌تواند آیندهٔ طراحی و تولید شاسی خودروهای بزرگ را متحول کند.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.