شکایت رانندگان از بی‌ام‌و به دلیل لرزش خطرناک سامانه چهارچرخ محرک

شنبه 15 آذر 1404 - 18:00
مطالعه 2 دقیقه
بی ام و X3
مالکان خودروهای چهارچرخ محرک ب‌ام‌و به خاطر نقص فنی سیستم xDrive که هزینه‌ای 13 هزار دلاری روی دستشان گذاشته شکایت دسته‌جمعی کرده‌اند.
تبلیغات

ب‌ام‌و در ایالات‌متحده با یک شکایت دسته‌جمعی بزرگ روبه‌رو شده است که ادعا می‌کند نقص فنی پنهان در سیستم چهارچرخ محرک xDrive این شرکت، هزینه‌هایی تا ۱۳ هزار دلار برای تعمیر روی دست مالکان گذاشته است. شاکیان می‌گویند خودروهایشان دچار لرزش و تقهٔ شدید، به‌ویژه در پیچ‌های با سرعت کم یا هنگام شتاب‌گیری‌های ملایم می‌شوند و این مشکل، تجربهٔ رانندگی را که ب‌ام‌و به آن شهره است، مختل می‌کند. بر اساس اسناد قضایی این پرونده که در دادگاه فدرال نیوجرسی ثبت شده، مشکل اصلی به جعبه‌تقسیم قدرت (Transfer Case) سیستم xDrive مربوط است. این قطعه که وظیفهٔ توزیع هوشمند گشتاور بین چرخ‌های جلو و عقب را بر عهده دارد، در بسیاری از مدل‌ها دچار فرسودگی داخلی و عملکرد نادرست می‌شود.

این شکایت طیف وسیعی از مدل‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ را در برمی‌گیرد؛ ازجمله سری‌های X3، X4، X5، X6، X7 و همچنین مدل‌های مختلفی از سری‌های ۲، ۳، ۴، ۵، ۷ و ۸ که به سیستم xDrive مجهز هستند. البته مدل‌های سری M شامل این شکایت نمی‌شوند. نقطهٔ کلیدی این پرونده، استناد شاکیان به یک بخشنامهٔ فنی داخلی خود ب‌ام‌و است که در ماه می 2020 برای نمایندگی‌ها صادر شده بود. در این سند، ب‌ام‌و به شکایت مشتریان از لرزش و تقه در قوای محرکه اذعان کرده و احتمال داده بود که مشکل از روغن جعبه‌تقسیم باشد که با مشخصات فنی ب‌ام‌و مطابقت ندارد. این شرکت ظاهراً در اسفند مارس 2025 با به‌روزرسانی این بخشنامه و افزودن مدل‌های بیشتر، ناخواسته تأیید کرده که از گستردگی این نقص فنی آگاه بوده است.

این پرونده ابعاد مالی سنگینی برای مالکان داشته است. هزینه تعویض سادهٔ روغن جعبه‌تقسیم بین ۲۵۰ تا ۱۳۰۰ دلار و تعویض کامل این قطعه بین ۷ تا ۱۳ هزار دلار هزینه دارد. شاکیان می‌گویند ب‌ام‌و با تبلیغ روغن مادام‌العمر برای این قطعه، مشتریان را از نیاز به سرویس دوره‌ای بی‌خبر گذاشته است. همچنین این تعمیرات گران‌قیمت اغلب تحت پوشش گارانتی خودروهای کارکردهٔ تأییدشده (CPO) قرار نمی‌گیرد و تمام هزینه‌ها را بر دوش مالکان می‌اندازد. این شکایت به دنبال جبران هزینه‌های تعمیر، افت قیمت خودرو و خسارت‌های مرتبط برای مالکان است. ب‌ام‌و هنوز به‌صورت عمومی به این اتهامات واکنشی نشان نداده اما اگر ادعاها در دادگاه ثابت شود، این شرکت آلمانی ممکن است با فشار سنگینی برای اعلام فراخوان یا ارائهٔ گارانتی تمدیدشده برای این قطعه مواجه شود.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.