میلبورن ۱۹۲۰، خودروی برقی یک قرن پیش با سیستم احیای انرژی ترمز!
گرچه امروز تسلا پرچمدار خودروهای برقی است اما پیشینهٔ خودروهای برقی به اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم بازمیگردد. در آن دوران، خودروهای برقی بسیار محبوب بودند زیرا رقبای بنزینی آنها پرسروصدا و آلودهکننده بودند و برای روشن شدن به هندل زدنهای سخت نیاز داشتند اما با اختراع استارت برقی و منبع اگزوز برای خودروهای درونسوز، ورق به نفع بنزین برگشت و خودروهای برقی برای دههها به حاشیه رانده شدند. شرکتهایی مانند میلبورن حتی سیستمهای تعویض باتری را توسعه دادند اما عدم وجود یک استاندارد مشترک باعث شکست این ایده و افول خودروهای برقی در رقابت با خودروهای بنزینی شد.
حال یکی از خودروهای برقی همان دوران برای فروش گذاشته شده است. این خودرو میلبورن مدل 27L نام دارد و به فناوریهای شگفتانگیز و مدرنی مانند سیستم احیای انرژی ترمز و پکیج باتری قابل تعویض مجهز است. این خودروی منحصربهفرد مدل ۱۹۲۰، نه یک ماکت یا نمونهٔ بازسازیشده بلکه یک کپسول زمان واقعی است که نشان میدهد نوآوری در صنعت خودروهای برقی یک قرن پیش در چه جایگاهی قرار داشته است.
این میلبورن الکتریکی که زمانی در کلکسیون موزه خودرو-هوانوردی کرافورد در اوهایو نگهداری میشد از یک موتور ساخت جنرال الکتریک نیرو میگیرد. کنترل سرعت آن بهجای گیربکس، از طریق رئوستات (مقاومت متغیر) انجام میشود که پنج سرعت رو به جلو و دو سرعت رو به عقب را فراهم میکند. هدایت این خودروی دیفرانسیل عقب با یک اهرم فرمان صورت میگیرد و نیروی آن توسط پنج باتری ۱۲ ولتی اسید-سربی تأمین میشود. سیستم ترمز آنهم ترکیبی هوشمندانه از ترمز الکترومغناطیسی (احیاشونده) و ترمزهای کاسهای مکانیکی در چرخهای عقب است. این قطعهٔ کمیاب از تاریخ صنعت خودرو با قیمت ۶۴ هزار دلار فروخته شده است.