حمله جدید چری به بازارهای صادراتی با شاسیبلندهای برند لیپاس
بازار خودروهای شاسیبلند در حال پوستاندازی است و چری با یک ایده کاملاً جدید وارد میدان میشود؛ ساخت شاسیبلندی برای کسانی که ذاتاً علاقهای به این کلاس خودرویی ندارند! این فلسفه جسورانه، هسته اصلی برند جدیدی به نام لیپاس است که قرار است در سال ۲۰۲۶ با مدل L8 وارد بازارهای جهانی ازجمله استرالیا، شود. لوکاس هریس، مدیر ارشد عملیاتی چری در استرالیا، این رویکرد متفاوت را اینگونه توصیف میکند:
بهترین توصیف لیپاس این است: یک شاسیبلند برای آدمهایی که اهل شاسیبلند نیستند. میدانید، کسانی که به خاطر نیازهای کاربردی مثل داشتن خانواده یا فضای بار مجبور به خرید شاسیبلند هستند، اما در اعماق قلبشان، این انتخاب اولشان نبوده است. لیپاس دقیقاً برای جذب این افراد ساخته شده است.
برخلاف تصور رایج گروههای بزرگ خودروسازی که برندهای خود را در یک نردبان عمودی از اقتصادی تا لوکس دستهبندی میکند، چری یک صفحه افقی را ترسیم کرده است. در این صفحه، برند اصلی چری برای خریداران محافظهکارتری است که به دنبال یک خودروی مطمئن و کاربردی برای زندگی روزمره و تأمین امنیت خانوادهشان هستند؛ اما لیپاس در نقطه مقابل قرار دارد. این برند برای کسانی است که میخواهند خودرویشان بازتابی از شخصیتشان باشد؛ خودرویی با طراحی جسورانه، پرجنبوجوش و زیبا. به گفته هریس، این خودروها با خطوط روان و رنگهای بسیار درخشان، بر جنبههای زیباییشناختی و طراحی تمرکز خواهند داشت.
این تفاوت تنها به ظاهر خلاصه نمیشود و لیپاس قرار است پرچمدار یک حرکت فناورانه جدید برای گروه چری باشد. این برند روی یک پلتفرم کاملاً جدید توسعه مییابد که با معماری T1X فعلی (مورداستفاده در محصولات چری، اومودا و جیکو) متفاوت است. هریس تأیید میکند که این پلتفرم جدید میزبان فناوری سوپر هیبرید و تمام برقی خواهد بود و بهاحتمالزیاد، هیچ نسخهای با موتور بنزینی خالص از آن عرضه نخواهد شد. هرچند نام دقیق این پلتفرم اعلام نشده اما تمام شواهد به معماری پیشرفته E0X اشاره دارند. پلتفرم E0X با سرمایهگذاری سرسامآور ۱۰ میلیارد یوان (معادل 1.4 میلیارد دلار) توسعه یافته و از قابلیتهایی چون معماری ۸۰۰ ولتی برای شارژ فوقسریع، تجهیزات ایمنی و الکترونیکی سطح بالا و استانداردهای تصادف برای سختگیرانهترین قوانین جهانی پشتیبانی میکند.