لینک‌اند کو 03+ TCR، سدان مسابقه‌ای ۲۰۰ هزار دلاری با استقبال بی‌سابقه!

چهارشنبه 19 آذر 1404 - 07:00
مطالعه 3 دقیقه
لینک اند کو 03+ TCR
لینک‌اند کو 03+ TCR خودرویی مسابقه‌ای است که با وجود قیمت ۱۹۸ هزار دلاری، تمام ظرفیت آن ظرف چند ثانیه فروخته شد.
تبلیغات

بازار خودروهای مسابقه‌ای تورینگ با یک شگفتی روبرو شده است. شرکت چینی لینک‌اند کو، زیرمجموعه گروه جیلی، از خودروی مسابقه‌ای جدید خود با نام +03 TCR رونمایی کرد و طبق اعلام رسمی این شرکت، تمام ظرفیت تولید اولیه آن تقریباً بلافاصله پس از باز شدن ثبت سفارش به فروش رفت. این اتفاق نشان می‌دهد که علاقه به خودروهای مسابقه‌ای ساخت چین به شکل غیرمنتظره‌ای جدی شده است. این خودرو با برچسب قیمت حدوداً ۱۹۸ هزار دلاری، مستقیماً برای بزرگان این کلاس خط‌ونشان می‌کشد؛ خودروهایی که سال‌ها است در این عرصه یکه‌تازی می‌کنند و حالا باید با یک رقیب سرسخت و تازه‌نفس دست‌وپنجه نرم کنند.

برای درک اهمیت این ماجرا، باید به قهرمان این کلاس یعنی هوندا سیویک تایپ R TCR نگاه کنیم. این خودرو که بر اساس مدل شهری سیویک تایپ R ساخته شده، در سال ۲۰۲۴ به‌عنوان بهترین مدل TCR سال انتخاب شد و تقریباً در تمام مسابقات منطقه‌ای این کلاس یک پای ثابت قهرمانی است. البته هوندا تنها نیست و هیوندای با النترا TCR و فولکس‌واگن با گلف GTI TCR همواره رقبای قدری بوده‌اند. حالا، لینک‌اند کو با +03 TCR دقیقاً همان فلسفه را دنبال کرده است؛ تبدیل یک سدان اسپرت شهری به یک ماشین مسابقه‌ای تمام‌عیار و به نظر می‌رسد این رویکرد کاملاً جواب داده است.

این خودرو بر پایه نسل سوم سدان لینک‌اند کو ۰۳ ساخته شده اما برای وظایف سنگین در پیست، کاملاً متحول شده است. بدنه‌ای پهن‌تر، یک کیت آیرودینامیک تهاجمی و کابینی که تا حد ممکن سبک‌سازی شده و با تجهیزات ایمنی پر شده، چهره آن را دگرگون کرده است. قلب تپنده این هیولا یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر است که حدود ۳۴۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال ساخت Xtrac به چرخ‌ها منتقل می‌شود که تعویض دنده‌های آن با پدال‌های پشت فرمان صورت می‌گیرد.

وزن هدف‌گذاری شده برای این خودرو به همراه راننده، تنها حدود ۱۲۶۵ کیلوگرم است. برای مهار این قدرت، در جلو از کالیپرهای ترمز شش پیستونه و در عقب از کالیپرهای دو پیستونه استفاده شده است. سیستم تعلیق نیز کاملاً قابل تنظیم است و در جلو از ساختار مک‌فرسون و در عقب از سیستم چند اتصالی بهره می‌برد. این خودرو، مانند رقبایش، صرفاً برای استفاده در پیست‌های مسابقه طراحی شده است.

قیمت ۱۹۸ هزار دلاری +03 TCR آن را دقیقاً در سطح رقبای اروپایی و ژاپنی قرار می‌دهد اما خریداران چیزی فراتر از یک خودرو دریافت می‌کنند. این پکیج شامل پشتیبانی فنی مهندسی از سوی کارخانه در برخی سری مسابقات تورینگ چین و یک دوره آموزشی پیشرفته با یک راننده قهرمان است که جذابیت آن را برای تیم‌های خصوصی دوچندان می‌کند. فروش فوری +03 TCR نشان می‌دهد که خودروسازان چینی دیگر فقط به تولید خودروهای شهری فکر نمی‌کنند و با برنامه‌های جدی وارد دنیای موتوراسپرت شده‌اند. این خودرو از سال ۲۰۱۹ در مسابقات مختلف شرکت داشته و ثابت کرده که دیگر شرکت‌کننده‌ای صرفاً برای گرم کردن مسابقه نیست.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.