معرفی پیشرانه پنج سیلندر مربعی MV آگوستا، موتوری با دو میل‌لنگ!

چهارشنبه 19 آذر 1404 - 08:00
مطالعه 3 دقیقه
پیشرانه پنج سیلندر مربعی MV آگوستا
در دورانی که همه از مرگ پیشرانه‌های درون‌سوز می‌گویند، ام‌وی آگوستا با یک طرح انقلابی-کلاسیک که دهه‌ها فراموش شده بود، توجهات را جلب کرده است.
تبلیغات

شرکت ایتالیایی MV آگوستا که بیشتر به خلق آثار هنری متحرک شهرت دارد تا موتورسیکلت، در نمایشگاه موتورسیکلت میلان پرده از پیشرانه‌ای برداشته که توجهات زیادی را جلب کرده است. این شرکت یک طرح مهندسی تقریباً فراموش‌شده را از اعماق تاریخ بیرون کشیده و یک پیشرانهٔ پنج سیلندر با آرایش مربعی را معرفی کرده است. این حرکت جسورانه آن‌هم در عصر حکمرانی پیشرانه‌های برقی، نه‌تنها یک نوآوری فنی، بلکه بیانیه‌ای قدرتمند است که نشان می‌دهد نوآوری در دنیای پیشرانه‌های درون‌سوز هنوز زنده است.

پیشرانهٔ مربعی چیست؟

تصور کنید یک پیشرانه با چهار سیلندر که در یک بلوک مربعی شکل چیده شده‌اند و دو میل‌لنگ موازی دارند. این طراحی که به U engine یا پیشرانۀ مربعی معروف است، نزدیک به یک قرن پیش توسط برند بریتانیایی آریل به تولید انبوه رسید و تا سال ۱۹۵۹ روی موتورسیکلت‌های این شرکت نصب می‌شد. مزیت اصلی آن، ابعاد بسیار جمع‌وجور و استحکام بالای میل‌لنگ‌های کوتاه‌تر بود. پس از آریل، این ایده به‌جز چند نمونهٔ محدود در موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای دو زمانه ژاپنی در دهه ۱۹۸۰، عملاً به بایگانی تاریخ پیوست و فراموش شد.

حال ام‌وی آگوستا این مفهوم را یک قدم فراتر برده است. پیشرانۀ مفهومی این شرکت که کوادراتو (به ایتالیایی یعنی مربع) نام دارد، درواقع یک طرح ذوزنقه‌ای است؛ یک ساختار پنج سیلندر که سه پیستون روی میل‌لنگ جلویی و دو پیستون روی میل‌لنگ عقبی سوار شده‌اند. چنین ترکیبی تابه‌حال در هیچ کجای دنیا دیده نشده است. هرچند این پیشرانه فعلاً در حد یک کانسپت است اما مشخصات نفس‌گیری دارد. ام‌وی آگوستا ادعا می‌کند این پلتفرم در حجم‌های مختلف از ۸۵۰ تا ۱۱۵۰ سی‌سی عرضه خواهد شد و قدرتی بیش از ۲۴۰ اسب بخار و گشتاوری حدود ۱۳۰ نیوتن متر تولید خواهد کرد. شگفت‌انگیزتر اینکه وزن کل این نیروگاه تپنده کمتر از ۶۰ کیلوگرم خواهد بود و تا ۱۶ هزار rpm دور می‌گیرد.

چالش‌های دیروز، راه‌حل‌های امروز

در گذشته، این طراحی دو مشکل اساسی داشت. خنک‌کاری سیلندرهای عقبی در مدل‌های هوا خنک یک کابوس بود و پیچیدگی ساخت یک پیشرانه با دو میل‌لنگ و چهار میل‌بادامک، هزینه‌ها را سرسام‌آور می‌کرد. همین دلایل باعث انقراض موتور مربعی شد اما امروز داستان فرق می‌کند. سیستم‌های آب خنک مدرن به‌سادگی مشکل اول را حل کرده‌اند. در مورد هزینه هم، مشتریان ام‌وی آگوستا معمولاً نگران برچسب قیمت نیستند. آن‌ها برای هنر، مهندسی و انحصار پول پرداخت می‌کنند. به همین دلیل، بعید نیست این کانسپت جسورانه در سال‌های آینده به قلب تپنده مدل‌های جدید این برند تبدیل شود.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.