معرفی لوتوس فورمی، نسخه پلاگینهیبرید الترا با ۹۵۰ اسب بخار قدرت
لوتوس که قصد داشت به برندی تمام الکتریکی تبدیل شود، با رونمایی این شرکت از یک شاسیبلند پلاگینهیبریدی به نام فورمی با قدرت سرسامآور ۹۵۲ اسب بخار، رویکرد خود را تغییر داده است. این مدل که درواقع نسخهٔ هیبریدی شاسیبلند تمام برقی الترا محسوب میشود، قرار است در سهماههٔ اول سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه شود. لوتوس با این خودرو برای اولین بار به دنیای پیشرانههای پلاگینهیبریدی هیبرید قدم میگذارد و نشان میدهد که برای آینده، برنامههای بزرگی در سر دارد.
زیر کاپوت این غول بریتانیایی، یک سیستم پیچیده و قدرتمند قرار گرفته است. ترکیب یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ با دو موتور الکتریکی (یکی در جلو و دیگری در عقب)، مجموع قدرت خروجی را به عدد باورنکردنی ۹۵۲ اسب بخار میرساند. نتیجهٔ این نیروی عظیم، شتاب صفرتاصد خیرهکنندهای است که تنها در ۳.۳ ثانیه ثبت میشود؛ عملکردی که بسیاری از سوپراسپرتهای نامدار را به چالش میکشد؛ اما داستان به همینجا ختم نمیشود. فورمی بر پایهٔ یک پلتفرم ولتاژ بالای 900 ولتی ساخته شده و به یک باتری ۷۰ کیلووات ساعتی مجهز است. این مجموعه به خودرو اجازه میدهد تا در حالت تمام برقی، مسافتی معادل ۴۲۰ کیلومتر را طی کند. شگفتانگیزتر از آن، پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع 6C است که به لطف آن، شارژ باتری از ۳۰ به ۸۰ درصد تنها در ۸ دقیقه انجام میشود!
از نظر ظاهری، فورمی در ظاهر تفاوت خاصی با برادر تمام برقی خود یعنی الترا ندارد و با طول ۵,۱۰۳ میلیمتر، عرض ۲,۰۱۹ میلیمتر و ارتفاع ۱۶۳۶ میلیمتر، همچنان شاسیبلند بزرگ و باابهتی است اما جزئیات فنی، تفاوتها را رقم میزنند. لوتوس برای مهار این هیولای سنگینوزن، از هیچچیز کم نگذاشته است. لاستیکهای سفارشی پیرلی P زیرو 5 LTS و کالیپرهای ترمز شش پیستونه برمبو در جلو، باعث شدهاند تا این شاسیبلند از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، تنها در ۳۳.۹ متر متوقف شود. سیستم تعلیق بادی دو محفظهای با کنترل مداوم فنرها و آنتیرول بارهای فعال، تضمین میکنند که این خودرو در پیچها نیز بهاندازهٔ مسیر مستقیم، فرمانپذیر و پایدار باقی بماند. یک اسپویلر فعال در عقب نیز به آیرودینامیک و پایداری در سرعتهای بالا کمک میکند.