معرفی نسل جدید کیا سلتوس با ابعاد بزرگتر و طراحی مشابه اسپورتیج
کیا پرده از نسل جدید سلتوس برداشته است. یک شاسیبلند کامپکت که حالا آنقدر بزرگ و جسور شده که مرزهای کلاس خود را جابجا میکند. این خودرو دیگر آن سلتوس جمعوجوری که میشناختیم نیست. کیا با افزایش ابعاد و مدرنسازی کامل کابین، میخواهد سلتوس را به یکی از قهرمانان اصلی خود در بازارهای جهانی تبدیل کند. نسل جدید سلتوس با یک جهش قابلتوجه در ابعاد، حالا به قلمرو برادر بزرگترش یعنی اسپورتيج نزدیک شده است. این خودرو با طول ۴,۴۳۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۶۹۰ میلیمتر، به ترتیب ۴۵ و ۶۰ میلیمتر کشیدهتر از نسل قبلی خود است.
این اعداد به معنای فضای داخلی بسیار جادارتر و پایداری بهتر در جاده خواهد بود. برای درک بهتر این رشد، کافی است بدانید که فاصله محوری این سلتوس جدید حتی از نسخه اروپایی کیا اسپورتيج هم بیشتر است. این یعنی سلتوس حالا عملاً به یک اسپورتيج کوچک تبدیل شده است. طراحی بیرونی سلتوس نیز یک تحول کامل را تجربه کرده و خود را با زبان طراحی جدید کیا هماهنگ کرده است. در نمای جلو، چراغهای عمودی و دوقسمتی که در یک جلوپنجره عریضتر ادغام شدهاند، چهرهای آیندهنگرانه به آن بخشیدهاند.
این سبک طراحی، سلتوس را بهشدت به خانواده خودروهای برقی کیا، بهخصوص مدل EV5، نزدیک میکند. این شاسیبلند در دو تیپ ظاهری عرضه میشود که شامل GT-Line با تمرکز بر ظاهر اسپرت و تریمهای همرنگ بدنه و X-Line با قطعات دودی تیره و حال و هوایی ماجراجویانه خواهد بود. در نمای عقب نیز چراغهای سرتاسری که با یک الگوی ساعتشنی در طرفین به پایان میرسند، امضای ظاهری جدیدی برای این خودرو خلق کردهاند.
داخل کابین، با فضایی روبرو هستیم که گویی مستقیماً از محصولات برقی کیا به عاریت گرفته شده است. یک پنل یکپارچه، دو نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی را در خود جای داده که یکی برای اطلاعات راننده و دیگری برای سیستم سرگرمی و رسانه است. این سیستم از بهروزرسانی از راه دور و دستیار هوش مصنوعی نیز پشتیبانی میکند؛ اما مهمترین بهبود، فضای داخلی است. به لطف ابعاد بزرگتر، کابین برای خانوادهها بهینهسازی شده و فضای بار با یک جهش خیرهکننده ۱۰۳ لیتری، به ۵۳۶ لیتر رسیده است که آن را به یکی از جادارترینها در کلاس خود تبدیل میکند.
سلتوس جدید روی پلتفرم ارتقاءیافته K3 ساخته شده که در محصولاتی مانند کیا نیرو و هیوندای کُنا نیز استفاده میشود. این پلتفرم استحکام بالاتر و سروصدای کمتری را به ارمغان میآورد. در بخش فنی، گزینههای مختلفی از موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی با ۱۴۷ اسب بخار تا موتور قدرتمند ۱.۶ لیتری توربو با حداکثر ۱۹۳ اسب بخار قدرت در نظر گرفته شده است. سیستم چهارچرخ محرک نیز برای عبور از مسیرهای برفی، گلی و شنی قابل سفارش است.
خبر بزرگ اما معرفی اولین نسخه هیبریدی تاریخ سلتوس است. این مدل که برای عرضه در سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده، علاوه بر مصرف سوخت بهینه، به قابلیت V2L نیز مجهز خواهد بود. این فناوری به کاربر اجازه میدهد از باتری خودرو برای برقرسانی به وسایل الکترونیکی دیگر استفاده کند. تولید نسل دوم سلتوس از اواخر سال جاری میلادی آغاز میشود و عرضه جهانی آن در بازارهای کلیدی، طی سال ۲۰۲۶ صورت خواهد گرفت.