داستان اولین خودروی اسپرت فورد که هرگز به تولید نرسید
تاریخ صنعت خودروسازی پر از پروژههایی است که بیسروصدا در اتاقهای هیئتمدیره به دست فراموشی سپرده شدند؛ اما داستان چیزیتالیا 808XF فرق میکند. این یک خودروی تک ساخت است؛ حاصل یک همکاری ایتالیایی-آمریکایی که میتوانست بیش از یک دهه قبل از موستانگ، یک خودروی اسپرت جذاب را به نمایندگیهای فورد در آمریکا بیاورد. این ماجرا به سال ۱۹۵۱ بازمیگردد. هنری فورد دوم که خود یک چیزیتالیا 202 داشت، با همکاری مشترک با این خودروساز تورینی موافقت کرد. ایده درخشان و ساده بود؛ ترکیب طراحی مسحورکننده ایتالیایی با قطعات فنی فراوان و قابلاعتماد فورد برای خلق یک خودروی اسپرت شیک و قابلدسترس برای بازار آمریکا که تازه داشت طعم رانندگی با خودروهای امجی و جگوار را میچشید.
مسئولیت اصلی پروژه بر عهده چیزیتالیا بود. این پروتوتایپ که 808XF نام گرفت، از یک شاسی اختصاصی طراحیشده توسط جیووانی ساوونوتزی بهره میبرد. همین مهندس، طراحی بدنه کوپه خوشتراش خودرو را نیز انجام داد که توسط استودیوی مشهور گیا ساخته شد. زیر کاپوت کشیده خودرو، یک قلب تپنده آمریکایی قرار داشت؛ موتور 4.2 لیتری V8 مرکوری که با دو کاربراتور هالی تغذیه میشد و نیروی خود را از طریق یک گیربکس سه سرعته دستی فورد منتقل میکرد.
روی کاغذ، همهچیز عالی به نظر میرسید و در دنیای واقعی، ظاهر خودرو نفسگیر بود اما وقتی این پروتوتایپ در سال ۱۹۵۲ برای ارزیابی به آمریکا فرستاده شد، واقعیت تلخ خود را نشان داد. مهندسان و حسابداران فورد به این نتیجه رسیدند که هزینههای تولید آنقدر بالاست که پروژه را از نظر اقتصادی غیرقابلتوجیه میکند. حتی ساخت دو پروتوتایپ دیگر، این بار با بدنههایی از استودیو وینیاله، نتوانست نظر مدیران فورد را تغییر دهد. چراغ سبز هرگز روشن نشد و این رؤیای زیبا برای همیشه بایگانی شد.
خودروی 808XF بهجای تبدیل شدن به اولین اسپرت ایتالیایی-آمریکایی فورد، با قیمت ۷,۵۰۰ دلار آگهی شد و بعدها در نمایشگاه بینالمللی موتوراسپرت نیویورک در سال ۱۹۵۳ به نمایش درآمد. این خودرو سرانجام به مالکیت خصوصی درآمد و دههها از انظار عمومی پنهان ماند تا اینکه اخیراً تحت یک بازسازی دقیق قرار گرفت و به رنگ آبی متالیک اصلی و جزئیات دوره خود بازگشت. نکته شگفتانگیز اینجاست که این خودرو از سال ۱۹۶۰ در اختیار یک خانواده بوده و مالک فعلی آن ۴۸ سال است که از آن نگهداری میکند. این کوپهٔ خاص و منحصربهفرد حالا در یک حراجی به فروش گذاشته شده است.
اگرچه فورد پروژه 808XF را کنار گذاشت اما ایده ساخت یک خودروی اسپرت با قطعات فنی آمریکایی زنده ماند. فورد در سال ۱۹۵۵ با تاندربرد به موفقیت عظیمی دست یافت؛ خودرویی که تولید آن بهمراتب ارزانتر از 808XF تمام میشد. ایده همکاری با ایتالیاییها نیز در اوایل دهه ۱۹۷۰ با دتوماسو پانترا دوباره زنده شد.