کلاشنیکف موتورسیکلت برقی نظامی می‌سازد!

پنج‌شنبه 20 آذر 1404 - 09:00
مطالعه 3 دقیقه
موتورسیکلت کلاشینکف ایژ
شاید کلاشنیکف را با تفنگ معروف AK-47 بشناسید اما این غول اسلحه‌سازی روس حالا با یک موتورسیکلت برقی نظامی و بی‌صدا وارد میدان شده است.
تبلیغات

کلاشنیکف، نامی که با یکی از مشهورترین سلاح‌های تاریخ گره خورده، این بار محصولی کاملاً متفاوت را به نمایش گذاشته است، یک موتورسیکلت برقی که ایژ اندرو نام دارد. این وسیله نقلیه دوچرخ که به همراه یک تریلر کارآمد عرضه می‌شود، نشان می‌دهد که تب وسایل نقلیهٔ برقی حتی به قلب صنایع نظامی روسیه نیز رسیده است. این موتورسیکلت شاید در نگاه اول شبیه به یک مدل ماجراجویی معمولی به نظر برسد اما مأموریت آن فراتر از تفریح و گشت‌وگذار است. ایژ اندرو بر پایهٔ یک طرح اولیهٔ قدیمی‌تر توسعه یافته و هدف اصلی آن، خدمت به‌عنوان یک وسیله نقلیهٔ سریع و چابک برای عملیات‌های نظامی، خدمات اورژانس و تیم‌های امداد و نجات است.

نیروبخش ایژ اندرو یک موتور الکتریکی سنکرون است که انرژی خود را از یک باتری لیتیوم یون تأمین می‌کند. هرچند کلاشنیکف ظرفیت دقیق باتری را فاش نکرده اما وعدهٔ پیمایش مسافتی تا ۱۰۰ کیلومتر را با یک بار شارژ داده است. این برد در مقایسه با برخی موتورسیکلت‌های برقی شهری که تا ۳۰۰ کیلومتر هم حرکت می‌کنند، شاید کم به نظر برسد، اما برای وظایفی چون گشت‌زنی یا حمل‌ونقل‌های کوتاه در یک محدوده عملیاتی، کاملاً کافی است. یکی از جالب‌ترین تصمیمات مهندسی کلاشنیکف، استفاده از یک گیربکس دستی سنتی با کلاچ و چهار دنده است. این انتخاب هوشمندانه به راکب اجازه می‌دهد تا کنترل بسیار دقیقی روی گشتاور خروجی داشته باشد؛ قابلیتی که هنگام بالا رفتن از تپه‌ها یا عبور از مسیرهای صعب‌العبور، حیاتی است.

این موتورسیکلت حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد و به لطف نسبت قدرت به وزن بالا، می‌تواند حتی با بار کامل به حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمین مسطح دست یابد. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های ایژ اندرو اما تریلر همراه آن است. این تریلر کفی‌شکل می‌تواند تا ۲۰۰ کیلوگرم بار را حمل کند و عملاً یک بوم خالی برای شخصی‌سازی است. با طول حدود ۱.۸ متر و عرض کمتر از یک متر، می‌توان آن را برای حمل تجهیزات در فرودگاه، انتقال تدارکات یا حمل بارهای مأموریت محور برای واحدهای نظامی آماده کرد.

کلاشنیکف این موتورسیکلت را بی‌صدا توصیف می‌کند؛ ادعایی که کاملاً دقیق نیست زیرا موتور الکتریکی همچنان مقداری صدا تولید می‌کند اما قطعاً صدای آن به‌مراتب کمتر از یک پیشرانه بنزینی معمولی است و این ویژگی در عملیات‌های نظامی یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. هنوز تاریخ رسمی عرضهٔ ایژ اندرو اعلام نشده، اما کلاشنیکف تأیید کرده که یک محموله از آن برای آزمایش و ارزیابی در اختیار مشتریان بالقوه قرار گرفته است.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.