بوگاتی برقی خواهد شد؟ توسعه باطری حالت جامد ریمک برای هایپرکار آینده
درست وقتیکه غرش موتور ۱۶ سیلندر هیبریدی توربیون خیال همه را از بابت تعهد بوگاتی به موتورهای بنزینی راحت کرده بود، خبری از راه رسید که معادلات را به هم میریزد. بوگاتی در مسیری کاملاً جدید قدم گذاشته و به نظر میرسد آیندهٔ این برند افسانهای، بسیار برقیتر از چیزی است که تصور میکردیم. ریمک، سهامدار بوگاتی، در مراحل پیشرفتهٔ تولید باتریهای حالت جامد قرار دارد. این فناوری انقلابی قرار است برای اولین بار در یک مدل کاملاً جدید از بوگاتی که تا پایان این دهه میلادی عرضه میشود، به کار گرفته شود. این یعنی یک تغییر مسیر شگفتانگیز برای شرکتی که بهتازگی از یک هیولای بنزینی رونمایی کرده است.
این خبر بلافاصله گمانهزنیها را داغ کرد. این مدل جدید چه خواهد بود؟ آیا با یک نسخهٔ نهایی و سبک از توربیون مواجه خواهیم بود یا قرار است محصولی مستقل ببینیم؟ باتریهای حالت جامد با چگالی انرژی بسیار بالا و وزن کم، گزینهای ایدهآل برای نسخهٔ توربیون سوپراسپرت یا یک نسخهٔ ویژه و نهایی هستند اما احتمال دیگری هم وجود دارد که هیجانانگیزتر است؛ شاید این باتریها در اولین خودروی برقی بوگاتی استفاده شوند. هرچند اتحادیه اروپا ممکن است ممنوعیت فروش خودروهای احتراقی را از سال ۲۰۳۵ به ۲۰۴۰ موکول کند اما برندی مانند بوگاتی همیشه باید یک قدم از دیگران جلوتر باشد و برای هر سناریویی آماده بماند.
این گمانهزنی وقتی جدیتر میشود که به صحبتهای سال ۲۰۲۲ مت ریمک، مدیرعامل بوگاتی-ریماک، نگاهی دوباره بیندازیم. او در آن زمان قول داد که بوگاتی تا یک دههٔ آینده نه شاسیبلند تولید میکند و نه خودروی برقی. این جمله که در آن زمان خیال طرفداران موتورهای بنزینی را راحت کرد، حالا بیشتر شبیه یک سرنخ هوشمندانه به نظر میرسد. آیا او از همان موقع به عرضه یک مدل برقی درست پس از پایان دهه اشاره میکرد؟ چه این خودرو یک هیبرید خارقالعادهتر از توربیون باشد و چه یک ابرخودروی تمام برقی که قوانین بازی را از نو بنویسد، یکچیز قطعی است، مدلی که در سال ۲۰۳۰ از راه میرسد، به باطریهای جدید حالت جامد مجهز خواهد بود.