معرفی اولین مرسدس S کلاس تمام خودران و خداحافظی با رانندگی
عصر رانندههای شخصی برای لوکسترین سدان مرسدس بنز به پایان خود نزدیک میشود. این شرکت آلمانی با رونمایی از چندین پروژه فناوری خودران سطح ۴، رسماً اعلام کرد که سدان پرچمدار S کلاس دیگر برای حرکت به انسان پشت فرمان متکی نخواهد بود. مهمترین بخش این اطلاعیه، همکاری با شرکت مومنتا برای راهاندازی ناوگان تاکسیهای رباتیک بر پایهٔ S کلاس در ابوظبی است. این پروژه با پشتیبانی شرکت محلی لامو اجرا خواهد شد و برنامههایی برای گسترش آن به بازارهای دیگر نیز در دست بررسی است.
فناوری خودران سطح ۴ به این معناست که خودرو در شرایط و مناطق تعریفشده، میتواند تمام وظایف رانندگی را بدون هیچگونه دخالت انسانی انجام دهد. درواقع، در این خودروها دیگر نیازی به حضور راننده برای کنترل وسیله نقلیه نیست. تصاویر منتشر شده از این S کلاس ویژه، یک حسگر لیدار پیشرفته روی سقف و دوربینها و سنسورهای اضافی روی آینهها و گلگیرهای جلو را نشان میدهد که مغز متفکر این سیستم هستند. یورگ بورزر، مدیر ارشد فناوری مرسدس، این پروژه را گامی برای «ارتقای سطح استانداردهای حملونقل هوشمند در سراسر جهان» توصیف کرده است.
نکته جالب اینجاست که استراتژی مرسدس دوبخشی است. علاوه بر پروژه تاکسی رباتیک در ابوظبی، این شرکت با همکاری انویدیا در حال توسعه یک نسخه خودران سطح ۴ از S کلاس برای مالکیت شخصی است. این یعنی در آینده نزدیک، مشتریان میتوانند یک S کلاس بخرند که در مسیرهای مشخصی، خودش رانندگی کند و آنها را به مقصد برساند. این رویکرد دوگانه (هم عمومی و هم خصوصی) به مرسدس اجازه میدهد تا با هزینهای بهینهتر، فناوری خود را در دو حوزه کاملاً متفاوت پیادهسازی کند. این شرکت پیشازاین با عرضه فناوری نیمهخودران سطح ۳ و دریافت مجوز تست سطح ۴ در پکن، پیشتازی خود را در این عرصه به اثبات رسانده بود.