رکوردشکنی تاریخی چانگان با تولید ۳۰ میلیون دستگاه خودرو
صنعت خودروی چین شاهد یک لحظهٔ تاریخی بود. چانگان با خارج شدن سی میلیونمین محصول خود از خط تولید، به نخستین خودروساز مستقل چینی تبدیل شد که به این رکورد خیرهکننده دست پیدا میکند. این سفر برای چانگان از سال ۱۹۸۳ آغاز شد و رسیدن به این نقطه، نزدیک به ۴۰ سال زمان برد اما داستان اصلی، جای دیگری است. شگفتانگیزترین بخش ماجرا، سرعت رشد انفجاری این شرکت است. چانگان برای تولید ۱۰ میلیون خودروی آخر خود تنها به چهار سال زمان نیاز داشت. این یعنی شتابی باورنکردنی که نشان از استراتژی تهاجمی و موفقیتآمیز این برند در سالهای اخیر دارد.
برای درک بهتر این دستاورد، کافی است آن را با رقبای بزرگ مقایسه کنیم. بهعنوانمثال، شرکت مشترک فاو-فولکسواگن برای رسیدن به همین رکورد ۳۴ سال زمان صرف کرد. خود شرکت مادر، یعنی فولکسواگن جهانی، ۴۶ سال در راه بود تا به این نقطه برسد. این مقایسه بهوضوح نشان میدهد که چانگان با چه سرعتی در حال بلعیدن سهم بازار است. این شرکت در حال حاضر با پنج زیرمجموعه شامل برندهای آواتر، نِوو، دیپال، چانگان و کایچنگ در بازارهای مختلف رقابت میکند. آمار ماه نوامبر نیز این رشد را تأیید میکند. چانگان در این ماه موفق به فروش ۲۸۳ هزار دستگاه خودرو شد که ۲.۳ درصد رشد سالانه را نشان میدهد. در این ماه، فروش خودروهای برقی چانگان با جهش ۲۳ درصدی به ۱۲۵ هزار دستگاه رسید و صادرات شرکت با رشدی طوفانی ۴۷ درصدی، به بیش از ۵۵ هزار دستگاه رسیده است.
بااینحال، یک نقطهضعف کوچک نیز به چشم میخورد. با وجود موفقیت کلی در صادرات، چانگان در بخش صادرات خودروهای تمام برقی با فروش تنها ۴,۱۸۹ دستگاه، از استارتاپهایی مانند ایکسپنگ و لیپموتور عقب مانده است. چانگان اما برنامههای بزرگی برای آینده دارد. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، حجم تولید و فروش خود را به ۵ میلیون دستگاه در سال برساند. بر اساس این هدفگذاری، بیش از ۶۰ درصد از فروش به خودروهای برقی و بیش از ۳۰ درصد به بازارهای جهانی اختصاص خواهد یافت. برای رسیدن به این هدف، چانگان اعلام کرده که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۰ مدل خودروی برقی جدید را روانه بازار خواهد کرد.