جام کردن پیشرانه جنسیس GV80 پس از تنها ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد!

شنبه 22 آذر 1404 - 10:00
مطالعه 3 دقیقه
جام کردن پیشرانه جنسیس GV80
موتور چهار سیلندر جنسیس GV80 پس از تنها ۴۸ هزار کیلومتر کاملاً جام کرده و کالبدشکافی این موتور پرده از اشتباهی عجیب برداشته است.
تبلیغات

جام کردن موتور یک شاسی‌بلند لوکس تنها با ۴۸ هزار کیلومتر کارکرد، سناریویی شبیه به یک کابوس است. این اتفاق دقیقاً برای مالک یک دستگاه جنسیس GV80 رخ داد؛ خودرویی که قرار بود نمادی از یک شروع دوباره و فاصله گرفتن از گذشته پرحاشیه هیوندای باشد. وقتی جنسیس GV80 حدود پنج سال پیش معرفی شد، قلب تپنده جدیدی در سینه خودرو داشت. یک موتور ۲٫۵ لیتری توربوشارژ از سری اسمارت‌استریم با نام G4KR. این پیشرانه جایگزین موتور ۲٫۴ لیتری بدنام تتا II شده بود که به خاطر فراخوان‌ها، مصرف روغن بالا و خرابی‌های ناگهانی، اعتبار گروه هیوندای را خدشه‌دار کرده بود. روی کاغذ، همه‌چیز عالی به نظر می‌رسید. موتور G4KR با تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۲ نیوتن‌متر گشتاور، به‌راحتی جثه سنگین GV80 را به حرکت درمی‌آورد اما یک اشتباه ساده این موتور را از کار انداخته است.

متخصصان کانال یوتیوبی I Do Cars که در کالبدشکافی موتورها شهرت دارند، این پیشرانه جام کرده را زیر تیغ جراحی بردند. موتور کاملاً جام کرده بود و به هیچ سمتی نمی‌چرخید. با باز شدن درپوش سوپوش سوپاپ، یک صحنه عجیب نمایان شد. همه‌چیز تمیز و بی‌نقص به نظر می‌رسید. میل‌سوپاپ‌ها، سیستم زمان‌بندی و زنجیر تایم تقریباً نو بودند و هیچ اثری از کمبود روغن در قسمت بالایی موتور دیده نمی‌شد. با برداشتن سرسیلندر هم چیزی تغییر نکرد. پیستون‌ها سالم بودند و اثری از برخورد با سوپاپ‌ها وجود نداشت. فیلتر روغن تقریباً تمیز و بدون براده‌های فلزی بود. معما زمانی حل شد که جراحان به قلب موتور، یعنی قسمت پایینی آن رسیدند. فاجعه آنجا بود. یاتاقان‌های شاتون‌ها به شکل وحشتناکی از بین رفته بودند. چند یاتاقان عملاً به میل‌لنگ چسبیده و موتور را کاملاً قفل کرده بودند. این مشکل در تمام سیلندرها دیده می‌شد و نشان از یک مشکل فراگیر داشت.

جام کردن پیشرانه جنسیس GV80
جام کردن پیشرانه جنسیس GV80

برخلاف تصور اولیه، مشکل این جنسیس یک نقص طراحی نبود. شواهد نشان می‌داد که یاتاقان‌ها نه به دلیل کارکرد طولانی بدون روغن (مثلاً انجام ندادن سرویس‌های دوره‌ای) بلکه به شکلی ناگهانی از بین رفته‌اند. قسمت بالایی موتور که کاملاً سالم بود، این نظریه را تقویت می‌کرد که موتور برای چند ثانیه کوتاه کاملاً خشک و بدون روغن کار کرده است. به نظر می‌رسد دلیل این اتفاق اشتباه انسانی در هنگام تعویض روغن بوده است. احتمالاً روغن قدیمی تخلیه شده اما مکانیک فراموش کرده روغن جدید را به موتور اضافه کند. استارت زدن موتور در این حالت، حتی برای چند ثانیه، کافی است تا چنین فاجعه‌ای رقم بخورد.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.