برنامه ساخت سوزوکی جیمنی پیکاپ رسماً لغو شد

شنبه 22 آذر 1404 - 07:00
مطالعه 2 دقیقه
سوزوکی جیمنی پیکاپ
رؤیای داشتن یک پیکاپ کوچک و آفرودی از سوزوکی به پایان رسید و مهندس ارشد این شرکت با یک جملهٔ قاطع، خبر لغو تولی جیمنی وانت را اعلام کرده است.
تبلیغات

سوزوکی سرانجام آب پاکی را روی دست تمام طرفداران ریخت و اعلام کرد که پروژه تولید نسخه پیکاپ شاسی‌بلند محبوب جیمنی رسماً لغو شده است. این خبر پایانی است بر سال‌ها گمانه‌زنی و امیدی که با رونمایی از کانسپت جذاب جیمنی سی‌یرا پیکاپ در سال ۲۰۱۹ آغاز شده بود. با اینکه مدیر سوزوکی استرالیا تنها یک سال پیش به علاقه‌مندان اطمینان داده بود که این پروژه هنوز زنده است اما حالا ورق کاملاً برگشته است. تاکامیتسو ساساکی، مهندس ارشد این پروژه، در مصاحبه با رسانه استرالیایی درایو، تأیید کرد که هیچ برنامه‌ای برای عرضه جیمنی با اتاق بار وجود ندارد.

ساساکی دو دلیل کلیدی برای این تصمیم عنوان کرده است. اول اینکه، او معتقد است تقاضای بالایی برای چنین خودرویی در بازار جهانی وجود ندارد اما دلیل دوم بسیار فنی‌تر و حیاتی‌تر است. تبدیل جیمنی به یک پیکاپ بادوام، یک چالش مهندسی بزرگ است. اضافه کردن وزن به بخش عقب خودرو نیازمند تقویت اساسی شاسی و ساختار آن است؛ کاری که به نظر می‌رسد از نظر هزینه و پیچیدگی برای سوزوکی منطقی نیست. فراتر از چالش‌های شاسی، پیشرانه جیمنی نیز برای یک پیکاپ کاری، حرفی برای گفتن ندارد. موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی این خودرو تنها ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن ‌متر گشتاور تولید می‌کند. این ارقام برای یک آفرودر سبک‌وزن کافی به نظر می‌رسند اما برای حمل بار و یدک‌کشی کاملاً ناکافی هستند. گیربکس‌ها نیز شامل پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک قدیمی است که هیچ‌کدام برای وظایف سنگین یک وانت ایده‌آل نیستند.

البته هرچند این برنامه رسماً لغو شده اما که شرکتی در نیوزلند پیش‌ازاین دست‌به‌کار شده و یک کیت تبدیل برای جیمنی ارائه می‌دهد. این نسخه که به‌صورت قانونی در نیوزلند تردد می‌کند، دارای یک کفی بار آلومینیومی است اما محدودیت‌های ذاتی جیمنی را به‌خوبی نشان می‌دهد. ظرفیت حمل بار آن تنها ۲۶۵ کیلوگرم و ظرفیت یدک‌کشی فقط ۹۵۰ کیلوگرم است.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.