معرفی فناوری انقلابی جیلی، چرخش ۹۰ درجه هر چهارچرخ در شاسی‌بلند EX5

شنبه 22 آذر 1404 - 17:00
مطالعه 3 دقیقه
چرخش 90 درجه چرخ‌های جیلی EX5
جیلی فناوری جدیدی چرخش ۹۰ درجه هر چهارچرخ را در کراس‌اوور برقی EX5 معرفی کرده که پارک دوبل را بسیار آسان خواهد کرد.
تبلیغات

پارک کردن در فضاهای تنگ و دور زدن در کوچه‌های باریک یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های رانندگی شهری است. حالا تصور کنید خودرویی داشته باشید که بتواند مانند خرچنگ به پهلو حرکت کند یا درجا دور بزند. این داستان علمی-تخیلی نیست؛ این آخرین دستاورد شگفت‌انگیز جیلی با شاسی‌بلند برقی EX5 است. این خودروساز چینی با انتشار ویدیویی از یک واحد محرک کاملاً جدید و اختصاصی، پرده برداشته است. هستهٔ این فناوری، موتورهای برقی مستقلی هستند که مستقیماً درون هر چهارچرخ خودرو تعبیه شده‌اند و به هرکدام اجازه می‌دهند تا ۹۰ درجه کامل بچرخند.

این معماری هوشمندانه به جیلی EX5 قابلیت‌های حرکتی بی‌نظیری می‌دهد. خودرو می‌تواند به‌راحتی در فضایی به‌اندازهٔ طول خودش بچرخد، از پارک‌های بسیار تنگ به‌صورت جانبی خارج شود و به‌طورکلی، حرکتی همه‌جانبه داشته باشد. در ویدیوی منتشر شده، حتی کنترل این حرکات با یک دستکش مخصوص انجام می‌شود که جیلی وعده داده در آینده با یک گوشی هوشمند یا ساعت هوشمند جایگزین خواهد شد.

این فناوری فقط برای خودنمایی نیست و قابلیت معروف به حرکت خرچنگی که در آن خودرو به‌صورت مورب یا کاملاً جانبی حرکت می‌کند، پایداری آن را در جاده‌های لغزنده و هنگام وزش بادهای شدید به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد. این یعنی ایمنی بیشتر در شرایطی که کنترل خودرو دشوار است؛ اما هر فناوری جدیدی با چالش‌های خود همراه است. برای جا دادن چرخ‌هایی که ۹۰ درجه می‌چرخند، به نظر می‌رسد گلگیرهای محور عقب خودرو بزرگ‌تر شده‌اند. این تغییر می‌تواند به قیمت کاهش فضای داخلی و صندوق‌عقب تمام شود. در نمونهٔ اولیه، شیشه‌ها کاملاً دودی بودند و این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که شاید جیلی صندلی‌های عقب را برای اجرای این نمایش حذف کرده باشد.

جیلی EX5 که این فناوری روی آن به نمایش درآمده، یک شاسی‌بلند تمام برقی است که بر پایهٔ پلتفرم ماژولار GEA ساخته شده است. این خودرو با یک موتور برقی ۲۱۵ اسب بخار و باتری ۶۰.۲ کیلووات ساعتی، بردی معادل ۴۳۰ کیلومتر ارائه می‌دهد. این مدل در بازار چین با نام جیلی گلکسی E5 شناخته می‌شود و شرکت مالزیایی پروتون نیز نسخه‌ای از آن را با نام پروتون eMas 7 تولید می‌کند. هنوز مشخص نیست که این فناوری فرمان‌پذیری انقلابی چه زمانی به خط تولید انبوه راه پیدا خواهد کرد اما بدون شک، جیلی آیندهٔ مانورپذیری خودروها را به تصویر کشیده است.

پخش از رسانه

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.