فولکسواگن بیتل با موتور تسلا و ۶۰۰ اسب بخار، ۹۱۱ را شرمنده میکند!
به این فولکس بیتل کلاسیک نگاه کنید. با رنگ آبی دوستداشتنی و چهرهٔ معصومش، گویی از دل یک روستای آرام و بیدغدغه بیرون آمده است اما زیر این پوسته نوستالژیک، قلبی چنان قدرتمند میتپد که میتواند مدرنترین سوپراسپرتها را به چالش بکشد. این خودروی شگفتانگیز که از یک اوراق فروشی در کالیفرنیا نجات داده شده، تنها در ۲.۹ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. این یعنی بیتل داستان ما سریعتر از یک پورشه 911 GT3 جدید است.
این پروژه خارقالعاده، حاصل هنر و مهندسی شرکت آلمانی Knepper Bugs & More است. آنها موتور بنزینی اصلی را کنار گذاشته و به سراغ یک موتور الکتریکی رفتهاند که از محور عقب یک تسلا مدل S برداشته شده است. البته این پایان ماجرا نیست. این موتور برای کار با ولتاژ بالاتر اصلاح شده و حالا بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انرژی این نیروگاه هم از ۱۷ ماژول باتری تأمین میشود که از پورشه تایکان گرفته شدهاند. این ترکیب عجیب اما هوشمندانه از فناوریهای پیشرفته خودروهای برقی، در کالبد خودرویی جای گرفته که در ابتدا برای تولید حدود ۵۰ اسب بخار طراحی شده بود.
مهار چنین قدرتی نیازمند شاسی و سیستم تعلیق توانمند است. به همین دلیل، بخش بزرگی از سیستم تعلیق و ترمزها از مدلهای پورشه ۹۴۴ قرض گرفته شدهاند. قطعاتی از برندهای معتبر KW و بلیشتین نیز به کار رفتهاند تا اطمینان حاصل شود این قورباغه کوچک میتواند از پس غرشهای هیولای درونش برآید. با یکبار شارژ کامل، این بیتل میتواند حدود ۲۵۰ کیلومتر مسافت را طی کند. البته اگر بخواهید از تمام پتانسیل آن استفاده کنید، این برد به حدود ۱۰۰ کیلومتر کاهش مییابد اما چه کسی در چنین خودرویی به فکر مسافت قابل پیمایش است.
با وجود تمام این تغییرات فنی، ظاهر خودرو کاملاً ساده و کلاسیک باقی مانده است. رنگ زیبای آبی ماراتن، رینگهای کلاسیک پورشه و کاهش ارتفاع، تنها سرنخهایی جزئی از ذات تهاجمی آن هستند. در داخل کابین هم اصالت حفظ شده و داشبورد اصلی در کنار صندلیهای اسپرت ریکارو متعلق به بامو ۲۰۰۲ خودنمایی میکند. تنها یک صفحهنمایش لمسی کوچک جایگزین دستهدنده قدیمی شده است. برای اثبات قابلیت اطمینان این هیولای دستساز، مالک آن یک سفر جادهای به طول ۸ هزار کیلومتر را در سراسر اروپا و حتی شمال آفریقا با موفقیت به پایان رسانده است.