کوپه برقی کاترهام به خط تولید نزدیکتر شد، رقیب تازه پورشه با موتور یاماها
انگار همین دیروز بود که کاترهام پروجکت V بهعنوان یک طرح مفهومی جسورانه معرفی شد و بعد، سکوتی طولانی حاکم شد. بسیاری فکر میکردند این پروژه هم به سرنوشت دیگر ایدههای بلندپروازانه دچار شده اما کاترهام پروژه را بیسروصدا ادامه داده است. این پروژه نهتنها زنده است، بلکه با قدرتی بیشتر از قبل به حرکت خود ادامه میدهد و قرار است اولین پروتوتایپ کاملاً کاربردی آن در تاریخ ۱۹ دی ۱۴۰۴ (۹ ژانویه ۲۰۲۶) در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شود. این رونمایی، نقطهٔ عطفی برای این خودروساز کوچک و اصیل بریتانیایی است که حالا تحت مالکیت گروه ژاپنی VT Holdings فعالیت میکند. این یعنی کاترهام از پشتوانهٔ فنی و مالی قدرتمندی برای تحقق رؤیاهایش برخوردار است.
قلب تپندهٔ این کوپه برقی، یک پیشرانهٔ پیشرفته است که توسط یاماها توسعه داده شده است. این همکاری، ترکیبی هیجانانگیز از مهندسی دقیق ژاپنی و فلسفهٔ خالص رانندگی بریتانیایی را نوید میدهد. شاسی سبکوزن خودرو از ترکیبی از فیبر کربن، فایبرگلاس و کامپوزیت آلومینیوم ساخته شده تا وزن خالص خودرو روی عدد شگفتانگیز ۱۱۹۰ کیلوگرم باقی بماند؛ وزنی که برای یک خودروی برقی، یک شاهکار مهندسی بهحساب میآید. به لطف این وزن پایین، کوپه کاترهام با هر بار شارژ کامل باتری ۵۵ کیلووات ساعتی میتواند مسافتی حدود ۴۰۰ کیلومتر را طی کند درحالیکه با پشتیبانی از شارژ سریع ۱۵۰ کیلوواتی، شارژ باتری از ۲۰ به ۸۰ درصد فقط ۱۵ دقیقه زمان میبرد. موتور ۲۶۸ اسب بخاری در عقب نیز شتاب صفرتاصد را در تنها ۴.۵ ثانیه ممکن میسازد.
طراح این خودرو، آنتونی جانارلی، فلسفهٔ کاترهام را بهخوبی درک کرده است. ازآنجاییکه طراحی یک کاترهام سِون ساده و مینیمال است، در پروژه V هم همین فلسفه در معماری یک کوپه اسپرت به کار برده شده است. این سادگی به داخل کابین هم راه پیدا کرده و تمرکز اصلی روی راننده است. نسخهٔ کانسپت چیدمان صندلیهای ۲+۱ را به نمایش گذاشته بود اما گفته شده گزینهٔ ۲+۲ نیز برای نسخهٔ تولیدی در دسترس خواهد بود. سه حالت رانندگی معمولی، اسپرت و اسپرینت هم برای تنظیم فرمان و پاسخ پدال گاز در شرایط مختلف در نظر گرفته شده است.
درحالیکه برنامهٔ اولیه، تولید این خودرو در اواخر سال ۲۰۲۵ یا اوایل ۲۰۲۶ بود، به نظر میرسد این تاریخ کمی به تعویق افتاده است. اکنون، واقعبینانهترین زمان برای ورود پروجکت V به بازار، سال ۲۰۲۷ خواهد بود. خبر خوب اما قیمتگذاری جاهطلبانهٔ آن است. کاترهام اعلام کرده که قیمت نهایی این کوپه برقی کمتر از ۸۰ هزار پوند خواهد بود. این برچسب قیمتی، آن را مستقیماً در مقابل رقبای بنزینی قدرتمندی مانند آلپین A110 و لوتوس امیرا قرار میدهد درحالیکه میتواند برای پورشه ۷۱۸ برقی آینده هم دردسر ایجاد کند.