خودروی آفرود جدید تویوتا برای فتح سختترین بیراههها تولید خواهد شد
تصور کنید یک ماشین بیراههنورد، روح سرکش یک موتورسیکلت چهارچرخ را با قلب تپنده و جانسختی یک تویوتا تاکوما ترکیب کند. این یک رؤیا نیست؛ این پروژه جسورانهای است که تویوتا در سکوت کامل خبری روی آن کار میکند و آماده است تا کلاس جدیدی از وسایل نقلیه آفرود را تعریف کند. چندی پیش، غول خودروسازی ژاپن با رونمایی از کانسپت سایون 01 در نمایشگاه سما که یک خودروی سایدبایساید یا UTV، توجهات را به خود جلب کرد اما بهگزارش The Drive، این فقط یک مدل نمایشی نیست؛ تویوتا یک نسخه کاملاً کاربردی از آن را در اختیار رسانهها قرار داده و هزینههای هنگفتی نیز صرف توسعه آن کرده است.
چرا تویوتا وارد این بازی شلوغ میشود؟
پاسخ در قابلیت اطمینان خلاصه میشود. تویوتا معتقد است بازار فعلی UTV که تحت سلطه برندهایی مانند پولاریس است، از مشکلات فنی و دوام پایین رنج میبرد. آنها یک فرصت طلایی برای ساخت محصولی دیدهاند که مثل سایر تویوتاها، خرابنشدنی باشد. دان فدریکو، مهندس ارشد این پروژه، این فلسفه را توضیح میدهد:
چرا نباید یک پیشرانه واقعی و تجاری با یک گیربکس درستوحسابی داشته باشیم که بتواند ۱۰۰ هزار مایل کار کند؟ هر بار که به کلبه عمویم میروم، نصف زمان تفریح صرف تعمیر و راهاندازی این وسایل میشود و این چیزی است که هیچکس نمیخواهد.
شاهکار تویوتا برای رسیدن به این هدف، استفاده هوشمندانه از قطعات امتحانپسدادهٔ خود است. نیروبخش این هیولای کوچک، همان پیشرانه ۲.۴ لیتری توربو هیبریدی است که در نسل جدید تاکوما هم استفاده میشود. این استراتژی نهتنها هزینههای تحقیق و توسعه را بهشدت کاهش میدهد بلکه دوامی در سطح خودروهای واقعی را به ارمغان میآورد. علاوه بر این، ترمزها از هاچبک اسپرت GR کرولا قرض گرفته شدهاند و بیش از نیمی از اجزای سیستم انتقال قدرت، از انبار قطعات تویوتا تأمین شده است؛ بنابراین، درواقع این محصول جدید نه یک UTV معمولی بلکه چیزی در حد لندکروزر ولی در اندازهٔ کوچک خواهد بود.
البته، استفاده از قطعات خودرو یک جنبه منفی دارد که افزایش وزن است. هدف تویوتا رسیدن به وزنی در حدود ۱۳۶۰ کیلوگرم است که در نگاه اول سنگین به نظر میرسد، اما در مقایسه با رقبایی مانند پولاریس RZR Pro R با وزن ۱۲۵۶ کیلوگرم کاملاً منطقی است. یکی دیگر از برگهای برندهٔ سایون 01 سیستم تعلیق است. این کانسپت با دامنه حرکتی شگفتانگیز ۶۶ سانتیمتر، تقریباً دو برابر یک فورد F-150 رپتور و سه برابر یک تاکوما انعطافپذیری دارد. این یعنی آفرودر کوچک تویوتا موانع را برای صبحانه میبلعد! با توجه به فروش بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه UTV در سال ۲۰۲۳ فقط در آمریکا و قوانین سادهتر تردد آنها در جادههای عمومی، این بازار برای غولی مانند تویوتا بسیار وسوسهانگیز است.