تجهیز مزدا MX-5 به پیشرانه V6 جگوار، ۳۷۰ اسب بخار با ۸۵۰ کیلوگرم وزن!
مزدا MX-5 یا میاتا سالها است که یکی از گزینههای مقرونبهصرفه برای تجربهٔ لذت رانندگی بوده اما خیلیها همیشه خواهان قدرت بیشتری بودهاند که مزدا پاسخی برای آن نداشته است. حال اما یک شرکت بریتانیایی به نام راکتیر این رؤیا را به واقعیتی ترسناک تبدیل کرده و از جدیدترین ساختهٔ خود با نام کیریو رونمایی کرده است. این نام ژاپنی به معنای «سبکوزن» است و تمام فلسفهٔ این خودرو را در یک کلمه خلاصه میکند. این شرکت که در تجهیز میاتا به موتور V6 شهرت دارد، این بار پا را فراتر گذاشته و هدف جاهطلبانه رسیدن به قدرت ۳۷۰ اسب بخار با وزن تنها ۸۵۰ کیلوگرم را دنبال میکند.
قلب تپندهٔ این رودستر وحشی، یک موتور ۳ لیتری V6 با کد AJ30 است که از جگوار گرفته شده اما این تمام ماجرا نیست. این موتور درواقع ریشههایی شگفتانگیز دارد. اصالت آن به موتور V6 فورد دوراتک بازمیگردد که در ابتدا توسط پورشه طراحی شد و سپس مهندسان کاسورث آن را برای عملکردی بهتر بهینهسازی کردند. این یعنی ترکیبی از مهندسی آلمانی، بریتانیایی و آمریکایی در سینه یک رودستر ژاپنی! شرکت راکتیر این پروژه را تفسیر نهایی خود از یک خودروی خالص برای راننده میداند. در اینجا خبری از توربوشارژر، سیستمهای الکترونیکی سنگین و پیچیدگیهای غیرضروری نیست. همهچیز فدای یک هدف شده است؛ ارائهٔ یک تجربهٔ رانندگی آنالوگ و مکانیکی که حس اتصال مستقیم راننده به جاده را زنده کند.
ترکیب قدرت ۳۷۰ اسب بخاری با وزن ۸۵۰ کیلوگرمی، این میاتای بهظاهر آرام را وارد قلمرو سوپراسپرتهای افسانهای میکند. نسبت قدرت به وزن این خودرو در محدودهٔ خودروهایی مانند فراری F40، لامبورگینی هوراکان و مکلارن 620R قرار میگیرد. این یعنی شتاب و عملکردی که از یک مزدا MX-5 انتظارش را ندارید و میتواند بسیاری از خودروهای گرانقیمت را در پیست به چالشی جدی بکشد. هنوز جزئیات کامل قیمتگذاری و مشخصات فنی نهایی اعلام نشده و راکتیر از خریداران علاقهمند خواسته تا مستقیماً با این شرکت تماس بگیرند؛ اما اگر کیریو بتواند به اهداف اعلامشدهٔ خود نزدیک شود، بدون شک با یکی از دیوانهوارترین و هیجانانگیزترین مزداهای MX-5 روبرو خواهیم بود که تاکنون پا به جادهها گذاشته است.