۵۰ سالگی بی ام و سری ۳، نیم قرن پادشاهی با ۱۸ میلیون دستگاه

یک‌شنبه 23 آذر 1404 - 19:00
مطالعه 4 دقیقه
50 سالگی بی ام و سری 3
سری ۳، یکی از افسانه‌ای‌ترین محصولات تاریخ ب‌ام‌و، پنجاه‌ساله شده و طی نیم قرن ۱۸ میلیون دستگاه از آن تولید و در سراسر جهان عرضه شده است.
تبلیغات

شاید امروز شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و فروش را قبضه کرده باشند اما روح این برند آلمانی هنوز در کالبد سدان افسانه‌ای سری ۳ می‌تپد. این خودروی نمادین، با نیم قرن تولید و عبور از مرز باورنکردنی ۱۸ میلیون دستگاه از سال ۱۹۷۵، به نقطهٔ عطف مهمی رسیده است. سری ۳ فقط یک خودرو نیست؛ بنیان‌گذار کلاس سدان‌های لوکس کامپکت است. خودرویی که چند سال پس از برادر بزرگ‌ترش، سری ۵، به دنیا آمد و مفهوم لذت رانندگی را به‌خصوص با ظهور نسل افسانه‌ای E30 برای همیشه بازتعریف کرد.

از مونیخ تا قلب جهان

همه‌چیز از کارخانهٔ مرکزی ب‌ام‌و در مونیخ شروع شد اما عطش بازار جهانی برای این سدان اسپرت، تولید را به چهارگوشهٔ جهان کشاند. درنهایت، سری ۳ در ۱۸ کارخانه واقع در ۱۳ کشور مختلف به تولید رسید. بسیاری از پیشرفت‌های تولیدی ب‌ام‌و، اولین بار روی خط تولید پرفروش سری ۳ آزمایش شدند. برای مثال، کارگاه تمام اتوماتیک بدنه‌سازی در سال ۱۹۸۲ در مونیخ معرفی شد یا خطوط تولید جدید در آفریقای جنوبی (از ۱۹۸۴) و ایالات‌متحده (از ۱۹۹۴) راه را برای جهانی شدن این برند هموار کردند.

پرفروش‌ترین نسل

ب‌ام‌و رسماً اعلام کرده که نسل چهارم یعنی E46 با فروش خیره‌کنندهٔ ۳,۲۶۶,۸۸۵ دستگاه، پرفروش‌ترین مدل در تمام تاریخ این برند است. بسیاری از علاقه‌مندان، E46 را اوج شکوه سری ۳ می‌دانند. خودرویی که هنوز ابعاد کامپکت و جمع‌وجور خود را حفظ کرده بود، حسی خالص‌تر از رانندگی ارائه می‌داد، کیفیت ساخت بی‌نقصی داشت و آخرین نسلی بود که به‌طور گسترده با موتورهای شش سیلندر خطی تنفس طبیعی عرضه می‌شد؛ موتورهایی که امضای ب‌ام‌و بودند. با اینکه نسل‌های قبل (E36) و بعد (E90) هم فروش بالایی داشتند اما با ظهور شاسی‌بلندها، سلطنت سری ۳ کم‌رنگ‌تر شد. مدل امروزی (G20) اگرچه یک معیار در کلاس خود است اما آن‌قدر بزرگ شده که تقریباً هم‌اندازهٔ یک سری ۵ قدیمی است و آن حس ظرافت و ارتباط خالص با جاده در مدل‌های قدیمی‌تر را ندارد.

آینده برقی

نسل هشتم سری ۳ با کد G50 به‌زودی از راه می‌رسد و قرار است انقلابی بزرگ به پا کند. نسخهٔ تمام برقی آن با نام i3 در نیمهٔ دوم سال ۲۰۲۶ وارد خط تولید خواهد شد. این خودرو دومین مدل از خانوادهٔ جدید نئو کلاس پس از شاسی‌بلند iX3 خواهد بود و زبان طراحی و رابط کاربری جدید ب‌ام‌و را به نمایش می‌گذارد اما نگران نباشید، ب‌ام‌و موتورهای بنزینی را کنار نمی‌گذارد. انتظار می‌رود موتورهای چهار و شش سیلندر با قدرت بیشتر بازگردند. هیجان‌انگیزتر از همه، یک M3 تمام برقی در راه است که اولین مدل M واقعی از نسل نئو کلاس خواهد بود. سری ۳ همیشه با زمانه خود را وفق داده است و حال باید دید آیا این سدان افسانه‌ای می‌تواند برای نیم قرن دیگر هم در قلب صنعت خودرو بدرخشد یا نه.

50 سالگی بی ام و سری 3
50 سالگی بی ام و سری 3

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.