معرفی پیشرانه سه سیلندر V شکل هوندا با کمپرسور برقی بجای توربوشارژر

سه‌شنبه 25 آذر 1404 - 08:00
مطالعه 3 دقیقه
سیلندر V شکل هوندا
هوندا با یک نوآوری جسورانه، موتور V3 افسانه‌ای را زنده کرده است. این پیشرانهٔ ۹۰۰ سی‌سی بجای توربو و سوپرشارژر از کمپرسور برقی استفاده می‌کند.
تبلیغات

موتورهای V3 در تاریخ موتورسیکلت به‌ندرت آفتابی شده‌اند و بسیار کمیاب هستند. اولین نمونهٔ شناخته‌شده از این آرایش خاص (دو سیلندر در یک سمت و یک سیلندر در سمت دیگر) در سال ۱۹۵۵ توسط شرکت آلمانی دکاو برای موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای دو زمانه ساخته شد. سوزوکی نیز در اواخر دهه ۶۰ میلادی شانس خود را با این ترکیب امتحان کرد اما آن پروژه هرگز به نتیجه نرسید. این موتورهای جمع‌وجور دوباره در دهه ۸۰ میلادی در موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای هوندا ظاهر شدند و تا سال ۱۹۸۷ روی چند مدل تولیدی نیز نصب شدند اما پس‌ازآن، V3 به دست فراموشی سپرده شد و جای خود را به موتورهای بسیار محبوب خطی چهار سیلندر و V4 داد. حالا اما هوندا دوباره سراغ این ترکیب پیشرانه رفته است.

تمام موتورهای V3 تاریخ، دو زمانه بودند اما ساختهٔ جدید هوندا یک نیروگاه چهارزمانه و آب خنک با حجم ۹۰۰ سی‌سی و زاویه ۷۵ درجه بین سیلندرها است؛ اما چیزی که این موتور را واقعاً خاص می‌کند، سیستم پرخوران آن است؛ مفهومی که به‌ندرت در دنیای دوچرخ‌ها دیده می‌شود. درحالی‌که در دهه ۸۰ میلادی غول‌های ژاپنی موتورسیکلت‌های توربوشارژ تولید می‌کردند، این روند به دلیل تأخیر توربو، وزن زیاد، پیچیدگی و هزینه، خیلی زود از نفس افتاد. در دوران مدرن نیز تنها نمونهٔ پرخوران، سری H2 کاوازاکی با سوپرشارژر است اما هوندا حالا با کنار گذاشتن توربو و سوپرشارژر، یک مسیر کاملاً جدید را انتخاب کرده و از یک کمپرسور با کنترل الکترونیکی استفاده کرده که بالای سیلندرها نصب شده و هوا را با فشار به داخل موتور می‌فرستد.

این سیستم هوشمند به ECU اجازه می‌دهد فشار بوست را مستقل از دور موتور یا سرعت گازهای خروجی کنترل کند که به معنای تولید گشتاور بالا حتی در دورهای پایین موتور خواهد بود. به‌محض اینکه راننده مچ دست راستش را بچرخاند، ECU به کمپرسور فرمان می‌دهد تا فوراً وارد عمل شود. این مکانیزم، تأخیر آزاردهندهٔ توربوها را حذف می‌کند و برخلاف سوپرشارژرها، بخشی از نیروی موتور را برای کار کردن خود هدر نمی‌دهد. نتیجه یک پکیج فوق‌العاده جمع‌وجور و سبک خواهد بود. هوندا ادعا می‌کند این موتور ۹۰۰ سی‌سی، قدرتی معادل یک موتور ۱۲۰۰ سی‌سی تنفس طبیعی تولید خواهد کرد؛ که چیزی در حدود ۲۰۰ اسب بخار است. نمایش پروتوتایپ این موتور با نام V3R 900 E-Compressor نشان می‌دهد که نسخه تولیدی آن بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کردیم.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.