چری با برند اکسید وارد مسابقات لمان میشود
موتورهای چینی قرار است در افسانهایترین پیست مسابقات استقامت جهان غرش کنند. شرکت چری اعلام کرد که با برند لوکس اکسید (در ایران با نام اکستریم) قصد دارد تا پنج سال آینده وارد رقابتهای طاقتفرسای ۲۴ ساعته لمان شود. این یک حرکت جسورانه است که این غول چینی را در کنار نامهای بزرگی چون پورشه، تویوتا، آستونمارتین و بامو قرار میدهد. این تصمیم در پی امضای یک توافقنامه همکاری استراتژیک میان اکسید و باشگاه اتومبیلرانی غرب (A.C.O)، برگزارکننده اصلی مسابقات لمان، در تاریخ ۲۵ آذر ۱۴۰۴ (۱۵ دسامبر ۲۰۲۵) نهایی شد. با این اقدام، چری به نخستین شرکت خودروسازی چینی تبدیل میشود که بهصورت رسمی برای حضور در لمان خیز برداشته است.
برنامه اکسید برای رسیدن به لمان، یک نقشه راه دقیق و سهمرحلهای است. فاز اول با راهاندازی یک سیستم استعدادیابی و مسابقات استقامت داخلی به نام Exeed Unified Race آغاز میشود. هدف از این مرحله، پالایش فناوریها، ساخت یک تیم قدرتمند و شناسایی رانندگان مستعد است. در مرحله بعد، اکسید وارد مسابقات لمان آسیایی (ALMS) خواهد شد. این سری مسابقات شامل کلاسهای مختلفی ازجمله LMP2، LMP3 و LMGT3 است که به تیمها اجازه میدهد تا خود را در یک محیط رقابتی جدی محک بزنند. فاز نهایی، تأسیس تیم رسمی Exeed LeMans Team و ورود مستقیم به مسابقه ۲۴ ساعته لمان است؛ اما جاهطلبی چری به همینجا ختم نمیشود؛ این شرکت با همکاری A.C.O یک پیست مسابقه با استانداردهای لمان در شهر ووهو (مقر اصلی چری) خواهد ساخت تا هم میزبان رویدادهای بزرگ باشد و هم از آن بهعنوان آزمایشگاهی برای بهبود خودروهای تولید انبوه خود استفاده کند.
شاید در نگاه اول، قویترین موتور بنزینی چری که یک پیشرانه ۲ لیتری توربو با قدرت ۲۵۷ اسب بخار است، برای چنین رقابتی کافی به نظر نرسد اما برگ برنده این شرکت در فناوری پلاگینهیبریدی C-DM نهفته است. این سیستم پیشرفته میتواند قدرتی معادل ۶۱۰ اسب بخار تولید کند که نشان از عزم جدی چری برای رقابت در بالاترین سطح دارد. ورود چری به موتوراسپرت اتفاق تازهای نیست و دیگر خودروسازان چینی نیز نگاهی جدی به این عرصه دارند. برای مثال، تیم Lynk & Co Cyan Racing متعلق به جیلی، به یکی از موفقترین تیمها در مسابقات جهانی FIA TCR World Tour تبدیل شده است. این روند نشان میدهد که خودروسازان چینی دیگر تنها به بازار فروش فکر نمیکنند، بلکه به دنبال اثبات تواناییهای مهندسی خود در سختترین آوردگاههای جهانی هستند.