اولین تصاویر از اسمارت 2#، جانشین برقی فورتو با فناوری جیلی
خبر کوتاه و هیجانانگیز است؛ اسمارت، خالق دوستداشتنیترین خودروی شهری جهان، سرانجام جانشین مدل افسانهای فورتو را معرفی میکند. این کوچولوی جدید که با نام اسمارت 2# شناخته میشود، قرار است در اواخر سال ۲۰۲۶ به بازار بیاید. هرچند اسمارت در سالهای اخیر با عرضه سه مدل شاسیبلند برقی، مسیر جدیدی را در پیش گرفته بود اما حالا با چراغ سبز نشان دادن به بازگشت خودروی دونفرهٔ خود، به ریشههایش وفادار مانده است. اولین تصاویر جاسوسی از نمونههای اولیه این خودرو منتشر شده که البته برای گمراه کردن جاسوسان، زیر پوستهٔ نسل قبلی فورتو پنهان شدهاند.
این تصاویر تأیید میکنند که اسمارت 2# با اوورهنگهای تقریباً صفر در جلو و عقب و چرخهایی که تا گوشههای بدنه کشیده شدهاند، به ابعاد فوقالعاده جمعوجور نسل قبل خود پایبند خواهد ماند. بااینحال، فریب این ظاهر آشنا را نخورید. این خودرو روی یک پلتفرم کاملاً جدید به نام ECA ساخته میشود و طراحی بیرونی آن توسط تیم طراحی مرسدس بنز شکل گرفته است. دیرک آدلمن، مدیرعامل اسمارت، دراینباره میگوید:
ما از هر آنچه که در قفسه شرکایمان، یعنی مرسدس و جیلی، پیدا شود استفاده میکنیم. در این ماجراجویی از توانمندیهای هر دو طرف بهرهمند میشویم.
این همکاری به اسمارت اجازه میدهد تا سرعت توسعه را به شکل چشمگیری افزایش دهد. آدلمن اشاره میکند که این شرکت از جیلی یاد گرفته که لازم نیست محصول از روز اول صد درصد کامل باشد. میتوان یک یا دو درصد نهایی را برای رفع از طریق آپدیتهای نرمافزاری از راه دور باقی گذاشت؛ رویکردی که در عصر رقابت نفسگیر با چینیها حیاتی است.
اسمارت 2# یک خودروی تمام برقی خواهد بود. این تصمیم نهتنها با اهداف زیستمحیطی برند همسو خواهد بود بلکه فرآیند طراحی و ساخت را نیز سادهتر میکند. دیگر خبری از چالشهای پیچیده برای جا دادن موتور بنزینی و گیربکس در محور عقب نیست. یک موتور الکتریکی جمعوجور بین چرخهای عقب قرار میگیرد و باتریها نیز بهاحتمالزیاد در کف اتاق نصب میشوند. بزرگترین مژده برای طرفداران این خودرو، برد پیمایش آن است. به گفته آدلمن، هدف اسمارت رسیدن به بردی دو برابر نسل قبلی فورتو برقی است. این یعنی میتوانیم انتظار پیمایش ۲۹۰ تا ۳۲۰ کیلومتر با یکبار شارژ را داشته باشیم؛ رقمی که برای یک خودروی شهری کاملاً کافی به نظر میرسد و نگرانی از تمام شدن شارژ را از بین میبرد.
نسلهای قبلی فورتو به خاطر کپسول ایمنی نمایان خود (Tridion Safety Cell) شهرت داشتند که نهتنها یک المان طراحی، بلکه نمادی از ایمنی بالای این خودروی کوچک بود. کای سیبر، مدیر طراحی اسمارت، میگوید بازآفرینی دقیق آن ظاهر به دلیل قوانین سختگیرانه ایمنی عابر پیاده امروز بسیار دشوار است. بااینحال، روح طراحی اصلی حفظ خواهد شد و بنابراین باید انتظار یک طراحی مدرن را داشته باشیم که هم به فورتو کلاسیک ادای احترام میکند و هم با زبان طراحی جدید اسمارت هماهنگ است. گلگیرهای برجسته، چرخهای بزرگ و بدنهای که گویی دور شاسی پیچیده شده، همچنان حس استحکام را القا خواهند کرد. درهای بدون فریم و فضای داخلی کاربردی نیز از اصول جدانشدنی اسمارت 2# خواهند بود.
اسمارت هرگز برند ارزانی نبوده و 2# نیز از این قاعده مستثنی نیست. پیشبینی میشود قیمت این خودرو در بازارهای جهانی چیزی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار پوند باشد. این رقم آن را در رقابت مستقیم با خودروهای برقی اقتصادی قرار میدهد که بهسرعت در حال ورود به بازار اروپا هستند. اسمارت 2# به مدل پایه این برند تبدیل خواهد شد و پایینتر از شاسیبلندهای 1#، 3# و 5# قرار میگیرد تا فصل جدیدی را در تاریخ این برند دوستداشتنی آغاز کند.