لامبورگینی با خون فراری؛ پیوند غیرمنتظره دو رقیب دیرینه
چه کسی فکرش را میکرد در رگهای جدیدترین گاو خشمگین لامبورگینی، خونی از اسطورههای فراری جریان داشته باشد؟ این شوخی نیست؛ یک حقیقت مهندسی است که دو رقیب دیرینه را به شکلی غیرمنتظره به هم پیوند میدهد. فراری F40 و 288 GTO، دو نماد بیچونوچرای دنیای سوپرکارها، یک قطعه مشترک با جانشین هیبریدی هوراکان دارند. راز این پیوند در یک نام یعنی IHI نهفته است. این شرکت ژاپنی که توربوشارژرهای افسانهای فراری را تأمین میکرد، حالا توربوهای نیروگاه لامبورگینی تمراریو را ساخته است؛ اما این بار، چالش بسیار بزرگتر بود زیرا باید توربو برای پیشرانهای ساخته میشد که تا ۱۰ هزار rpm دور میگیرد.
رسیدن به دور موتور ۱۰ هزار rpm برای یک پیشرانه توربوشارژ، تقریباً غیرممکن به است زیرا حرارت و اصطکاک هر قطعهای را بهزانو درمیآورد اما شرکت IHI حدود پنج سال زمان صرف کرد تا توربوشارژری بسازد که بتواند از پس این حرارت، لرزش و سرعت دیوانهوار برآید. مهندسان IHI برای حل این معما، به سراغ آلیاژی ویژه از آلومینیوم-مس-منیزیم-سیلیکون رفتند؛ مادهای که ریشه در تحقیقات هوافضا دارد. آنها پرههای کمپرسور را نازکتر کردند و محفظه یاتاقان را تراشیدند تا مقاومت داخلی کاهش یابد و توربو بتواند همگام با موتور دور بگیرد. این فرآیند وسواسگونه با ساخت بیش از ۱۰۰ نمونه اولیه همراه بود. گاهی تغییرات فقط یک میلیمتر بود اما همین دقت میکروسکوپی باعث شد تا لرزش و پاسخدهی توربو به سطح ایدهآل لامبورگینی برسد. نتیجه، قطعهای است که میتواند هرروز جهنم ۱۰ هزار rpm را تحمل کند و برای تولید انبوه نیز آماده باشد.
این تکنولوژی پیشرفته در خدمت یک پیشرانه کاملاً جدید ۴ لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته که در کنار سه موتور الکتریکی کار میکند. موتور بنزینی بهتنهایی ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و مجموع خروجی سیستم به ۹۲۰ اسب بخار میرسد. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به چرخها منتقل میشود. اولین سری از تمراریو در اوایل سال ۲۰۲۶ به دست مشتریان خواهد رسید. شاید اکثر مالکان هنگام فشردن پدال گاز و شنیدن فریاد موتور در دور ۱۰ هزار rpm، هرگز به این فکر نکنند که چه شرکتی توربوشارژر خودروی آنها را ساخته است اما زیر لایههای فیبر کربن و سیستمهای پیچیده هیبریدی، یک پیوند مستقیم با F40 و 288 GTO وجود دارد.