بازتولید جنونآمیز پیکاپ کلاسیک فورد با ۸۳۰ اسب بخار!
این وانت فورد مدل ۱۹۷۸ شاید در نگاه اول یک وانت کلاسیک به نظر برسد که یادگاری دوستداشتنی از دوران طلایی خودروسازی آمریکا است اما فریب این ظاهر آرام را نخورید. زیر این پوسته، یک هیولای ۸۳۰ اسب بخاری نفس میکشد که برای پرواز بر فراز تپههای شنی ساخته شده است. این اثر هنری که روزی یک فورد F-100 ساده بود، رؤیای تحققیافتهٔ مردی به نام اندرو نادسن است. او تصمیم گرفت وانت محبوبش را به چیزی فراتر از یک خودروی معمولی تبدیل کند؛ یک ماشین مسابقهای بیابانی (Prerunner) که نهتنها قانونی برای تردد در خیابان است، بلکه میتواند وانتهای مدرنی مانند رم TRX یا فورد رپتور R را شرمنده کند.
برای چنین پروژهٔ جسورانهای، اندرو به سراغ یکی از بهترینهای این صنعت یعنی کارگاه Geiser Bros در آریزونا رفت. تیمی که شهرتش را مدیون ساخت ماشینهای قهرمان مسابقات است. آنها بدنهٔ اصلی F-100 را گرفتند و آن را روی یک شاسی کاملاً جدید و دستساز سوار کردند. این شاسی از فولاد کرومولی 4130 ساخته شده؛ همان آلیاژی که در ساخت خودروهای مسابقهای حرفهای کاربرد دارد. نتیجه یک اسکلت فوقالعاده مستحکم است که برای تحمل شدیدترین ضربات طراحی شده است.
سیستم تعلیق این غول، داستان دیگری دارد. در جلو، یک سیستم دو جناقی با کمکفنرهای مسابقهای کینگ قرار دارد که ۶۱ سانتیمتر بازی چرخ را فراهم میکند؛ اما در عقب با یک سیستم چهار اتصالی که بازی چرخ را به عدد باورنکردنی ۸۱ سانتیمتر میرساند، مهندسی به اوج خود میرسد. این اعداد به معنای فرودهای نرم و کنترلشده پس از پرشهای بلند از روی تپهها خواهد بود. این شاسی سفارشی روی رینگهای مسابقهای Method و لاستیکهای ۴۰ اینچی گودریچ سوار شده و نیروی توقف آن توسط ترمزهای قدرتمند جامار پرفورمنس تأمین میشود.
زیر کاپوت فایبرگلاس این وانت، یک شگفتی بزرگ پنهان شده و از موتور فورد خبری نیست. تیم Geiser Bros یک بلوک بزرگ ۹.۶ لیتری LS هشت سیلندر را انتخاب کردهاند که شاید طرفداران متعصب فورد را ناراحت کند اما وقتی بدانید این موتور ۸۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۸۴ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند، هر انتقادی رنگ میبازد. نکتهٔ جالب اینجاست که موتور تقریباً در وسط شاسی و پشت محور جلو نصب شده است. این طراحی به توزیع وزن ایدهآل کمک شایانی میکند و پایداری خودرو را در سرعتهای بالا و پرشها تضمین میکند.
با تمام این تغییرات فنی، ظاهر کلاسیک خودرو به زیبایی حفظ شده است. رنگ آبی تیره در نور کم تقریباً مشکی به نظر میرسد و به آن جذابیتی دوچندان میدهد. کابین اما دنیای دیگری است. صندلیهای مسابقهای PRP، فرمان مومو و یک صفحه آمپر دیجیتال Motec در کنار امکانات رفاهی مانند سیستم تهویه مطبوع و حتی جا لیوانی قرار گرفتهاند تا این هیولا برای استفاده روزمره نیز رام و راحت باشد. این فورد F-100 بیش از یک پروژه بازسازی، ترکیبی بینقص از طراحی کلاسیک و مهندسی مدرن است.