یک جمله ترامپ فروش خودروی کوچک نیسان را افزایش داد!

پنج‌شنبه 27 آذر 1404 - 09:00
مطالعه 3 دقیقه
نیسان روکس
یک اظهارنظر ساده از دونالد ترامپ کافی بود تا خودروی کوچک و شهری نیسان، ناگهان به ستاره‌ای جهانی تبدیل شود و افزایش فروش را تجربه کند.
تبلیغات

سفر اخیر دونالد ترامپ به ژاپن، هدیه‌ای غیرمنتظره برای نیسان به ارمغان آورد. رئیس‌جمهور آمریکا پس از بازگشت، خودروهای کوچک ژاپنی موسوم به کی کار را «واقعاً بامزه» توصیف کرد و همین یک جمله، موجی از توجه را به سمت این کلاس خودرویی روانه کرد. این اتفاق در بهترین زمان ممکن برای نیسان رخ داد. این شرکت که به‌تازگی نسل جدید مینی‌ون شهری خود یعنی روکس را عرضه کرده، با استقبالی فراتر از انتظار مواجه شده است. از اواخر ماه آگوست، نیسان بیش از ۲۰ هزار سفارش برای این خودروی کوچک دریافت کرده که نشان از موفقیت بزرگ آن در بازار داخلی ژاپن دارد.

اظهارات ترامپ اما صرفاً صحبتی ساده نبود و او به وزیر حمل‌ونقل خود دستور داده تا قوانین مربوط به واردات این خودروها به آمریکا را تسهیل کند. هرچند عملی شدن این دستور در هاله‌ای از ابهام است اما تأثیر آنی آن بر بازار کاملاً مشهود بود. آمار فروش ماه نوامبر گویای همه‌چیز است. نیسان روکس با فروش ۷,۷۴۱ دستگاه، جهشی خیره‌کننده را تجربه کرد. این رقم نه‌تنها ۴۳ درصد بیشتر از فروش ماه اکتبر است بلکه نسبت به نوامبر سال گذشته نیز ۴۱ درصد رشد نشان می‌دهد. این موفقیت، روکس را در جایگاه پنجم پرفروش‌ترین کی کارها در ژاپن قرار می‌دهد. البته صدر جدول همچنان در اختیار بزرگان این بازار است. هوندا N-Box با فروش ۱۶,۱۹۸ دستگاه و سوزوکی اسپشا با ۱۲,۹۰۴ دستگاه، رتبه‌های اول و دوم را در اختیار دارند اما رشد انفجاری نیسان نشان می‌دهد که یک مدعی جدی وارد میدان شده است.

پرفروش‌ترین کی کارهای ژاپنی در نوامبر ۲۰۲۵

رتبه

خودرو

فروش

۱

هوندا N-Box

۱۶۱۹۸ دستگاه

۲

سوزوکی اسپشا

۱۲۹۰۴ دستگاه

۳

دایهاتسو موو

۱۰۹۵۱ دستگاه

۴

دایهاتسو تانتو

۹۵۲۰ دستگاه

۵

نیسان روکس

۷۷۴۱ دستگاه

۶

سوزوکی هاستلر

۶۶۶۰ دستگاه

۷

میتسوبیشی دلیکا مینی

۶۳۷۸ دستگاه

۸

سوزوکی واگن R

۵۳۶۱ دستگاه

۹

سوزوکی جیمنی

۴۹۶۹ دستگاه

۱۰

دایهاتسو میرا

۴۵۲۱ دستگاه

بازار کی کارها در ژاپن، دنیای منحصربه‌فردی است که هوندا، سوزوکی و نیسان بر آن حکمرانی می‌کنند. این خودروها به دلیل ابعاد کوچک، مصرف سوخت پایین و مزایای مالیاتی، گزینه‌های ایده‌آلی برای شهرهای شلوغ ژاپن هستند. بااین‌حال، ورود آن‌ها به بازار آمریکا با چالش‌های بزرگی روبرو است. استانداردهای ایمنی و ابعاد بزرگ خودروهای آمریکایی، کار را برای این خودروهای کوچک سخت می‌کند. ایوان اسپینوزا، مدیرعامل نیسان، اخیراً از تمایل خود برای همکاری با شرکت‌های دیگر در بازار آمریکا صحبت کرده است اما هنوز هیچ برنامه‌ی مشخصی برای عرضه‌ی روکس یا دیگر کی کارها در این کشور اعلام نشده است. فعلاً به نظر می‌رسد این خودروهای دوست‌داشتنی همچنان ستاره‌ی بازار ژاپن باقی خواهند ماند.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.