پیشرانه جیلی زیر کاپوت نسل جدید مرسدس بنز CLA!
مرسدس بنز سرانجام تأیید کرد که قلب تپنده نسل جدید سدان CLA220، با همکاری مستقیم جیلی چین طراحی و تولید خواهد شد. این خبر پایانی بر ماهها گمانهزنی است و نشان از یک تغییر استراتژیک بزرگ در صنعت خودرو دارد. نسل جدید این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ هیبریدی بهره میبرد که محصول مشترک مهندسان آلمانی و چینی است. در این همکاری، مرسدس بنز معماری و استانداردهای طراحی را ارائه کرده و جیلی مسئولیت توسعه مهندسی و فرآیند تولید در چین را بر عهده داشته است.
این پیشرانه که با کد M252 شناخته میشود، بخشی از خانواده موتورهای ماژولار مرسدس است. مهندسان با استفاده از فناوری چرخه میلر و یکپارچهسازی منیفولد دود در سرسیلندر، موفق شدهاند تأخیر توربو را به حداقل برسانند. این طراحی هوشمندانه نهتنها به گرم شدن سریعتر کاتالیزور کمک میکند، بلکه مصرف سوخت را نیز کاهش میدهد. خود موتور بنزینی بهتنهایی ۱۸۸ اسب بخار قدرت تولید میکند؛ اما این تمام ماجرا نیست. یک سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی این مجموعه را تکمیل میکند. یک موتور الکتریکی با قدرت ۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتنمتر درون گیربکس هشت سرعته دوکلاچه جای گرفته است.
انرژی این موتور از یک باتری کوچک ۱.۳ کیلووات ساعتی تأمین میشود. نتیجه این ترکیب، خروجی ترکیبی قدرتمند ۲۰۸ اسب بخار و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور است. این اعداد به مرسدس CLA220 با وزن تقریبی ۱۶۳۰ کیلوگرم اجازه میدهند تا در عرض ۷.۱ ثانیه از سکون به سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت نیز بهصورت الکترونیکی روی ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
از نظر ظاهری، نسل جدید CLA 220 مشابه همتای برقی خود است. جلوپنجره با ستاره کرومی و تزئینات نورانی که تا چراغهای جلو و عقب امتداد دارند، چهرهای مدرن و آشنا به آن بخشیده است. فضای صندوق بار نیز ۴۰۵ لیتر حجم دارد. درون کابین، نسل چهارم سیستم اطلاعات-سرگرمی MBUX و سیستمعامل MB.OS خودنمایی میکنند که از هوش مصنوعی گوگل و مایکروسافت بهره میبرند. در نسخههای سفارشی، نمایشگر عظیم سوپراسکرین شامل یک صفحه ۱۰.۲۵ اینچی برای راننده و دو نمایشگر ۱۴ اینچی برای بخش مرکزی و سرنشین جلو، تجربهای کاملاً دیجیتال را فراهم میکند.