تاکسی تمام خودران تسلا آماده عرضه به بازار شد
تسلا درست در زمانی که همه نگاهها به جنگ قیمتها و آمار فروش فصلی دوخته شده بود، یک غافلگیری بزرگ رو کرد. این شرکت بیسروصدا نسخهٔ نهایی تاکسی خودران سایبرکب را در نمایشگاه «سانتانا رو» در سن خوزه به نمایش گذاشته است. این حرکتی استراتژیک و هوشمندانه است. تسلا با این کار، توجهات را از بحثهای فرسایشی تخفیف و تقاضا، به سمت چشمانداز بلندپروازانهاش یعنی آیندهٔ حملونقل خودران تغییر میدهد. این بهترین نگاهی است که تا امروز به تاکسی خودران تسلا داشتهایم، خودرویی که قرار است سال 2026 راهی خیابانها شود.
برخلاف مدلهای مفهومی اولیه، سایبرکب به نمایش درآمده بسیار به یک محصول واقعی نزدیک است. فرم کلی جعبهای و اوورهنگهای بسیار کوتاه حفظ شده اما جزئیات فریاد میزنند که با یک خودروی آمادهٔ تولید طرف هستیم. سپر جلو و چراغها طراحی متعارفتری دارند، فاصلهٔ بین پنلهای بدنه به استانداردهای تولید نزدیک شده و شیشههای جانبی و آینهها دیگر دستساز به نظر نمیرسند. در داخل کابین، یک فضای مینیمالیستی دونفره با کف کاملاً صاف و یک نمایشگر لمسی بزرگ مرکزی خودنمایی میکند. کیفیت مواد به کار رفته بسیار بهتر از ماکتهای قبلی است و این نشان میدهد که تسلا به نهایی کردن طراحی و شروع ساخت قالبها برای تولید محدود نزدیک شده است.
سایبرکب برخلاف مدل 3 یا مدل Y که برای رانندگی خودران سازگار شدهاند، از روز اول بهعنوان یک تاکسی رباتیک طراحی شده است. این فلسفه در تمام اجزای آن دیده میشود. فضای داخلی ساده برای تمیزکاری آسان، درهای ورودی عریض برای سوار و پیاده شدن راحت و طراحی بدنهای که بیشترین فضای ممکن را در کمترین ابعاد ارائه میدهد. تسلا بارها اعلام کرده که آیندهٔ سودآوری خود را نه در فروش صرف خودرو، بلکه در خدمات نرمافزاری و شبکهٔ تاکسیهای خودران میبیند.
نمایش نسخهٔ نهایی سایبرکب در یک نمایشگاه پرتردد، یک پیام روشن دارد؛ برنامههای تسلا برای آیندهٔ خودران فقط به بهروزرسانیهای نرمافزاری محدود نیست و محصولی فیزیکی و اختصاصی در قلب این استراتژی قرار دارد. البته این نمایش به معنای دریافت مجوزهای قانونی برای رانندگی تمام خودران در آیندهٔ نزدیک نیست اما بهوضوح نشان میدهد که تسلا سخت در تلاش است تا بهمحض آماده شدن نرمافزار و قوانین، سختافزار لازم را روی میز داشته باشد.