اولین آزمایش موفق ماهنورد اروپایی انجام شد
رؤیای اروپاییها برای قدم گذاشتن روی ماه با یک ماهنورد بومی، در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۴ (۶ ژوئن ۲۰۲۵) به تلخی فروریخت. فرودگر ژاپنی ispace که حامل ماهنورد Tenacious بود، با سطح ماه برخورد کرد و همه چیز تمام شد؛ اما این پایان داستان نبود. حالا اروپا با یک ماشین جدید و جاهطلبانه به نام مونا لونا به صحنه بازگشته است؛ ماهنوردی که قرار است در سال ۲۰۳۰ پرتاب شود و اخیراً اولین رانندگی آزمایشی خود را در شرایط شبیهسازیشدهٔ ماه با موفقیت به پایان رسانده است. این پروژه، حاصل تلاش شرکت ونتوری اسپیس است؛ شرکتی که با شرکت آمریکایی ونتوری آسترولب همکاری نزدیکی دارد که یکی از رقبای اصلی ناسا برای ساخت وسیله نقلیه ماهنورد در مأموریتهای آیندهٔ آرتمیس است؛ اما برخلاف پروژه ناسا که برای حملونقل انسان طراحی شده، هدف اصلی مونا لونا، اکتشافات نیمهخودران در ماه است.
مونا لونا که پنج ماه پیش در نمایشگاه هوایی پاریس بهعنوان اولین ماهنورد صد درصد اروپایی رونمایی شد، یک ویژگی منحصربهفرد بنام چرخهای تغییرشکلپذیر دارد. این چرخها از ۱۹۲ کابل که نقش پرهها را بازی میکنند و فنرهایی در لبهٔ بیرونی تشکیل شدهاند. این ساختار به چرخها اجازه میدهد تا شکل خود را متناسب با ناهمواریهای سطح ماه تغییر دهند. در آزمایشی که اخیراً در مرکز لونا کلن آلمان برگزار شد، این فناوری خوش درخشید. مونا لونا نهتنها از پسِ بالا و پایین رفتن از شیبهای تند ۳۳ درجهای برآمد، بلکه کشش و پایداری دینامیکی آن حتی فراتر از پیشبینیهای مهندسان بود. این چرخهای هوشمند بهراحتی از روی خاک سست، زمینهای لغزنده و حتی صخرههای بزرگ عبور کردند.
این ماهنورد اروپایی با وزن پایهٔ ۷۵۰ کیلوگرم (که تا ۱۰۰۰ کیلوگرم قابلافزایش است) نیروی خود را از پنلهای خورشیدی و سه باتری داخلی تأمین میکند. موتورهای برقی آن میتوانند مونا لونا را با سرعتی نزدیک به ۲۰ کیلومتر بر ساعت روی سطح ناهموار ماه به حرکت درآورند. یک بازوی رباتیک قدرتمند به آن اجازه میدهد تا ابزارهای علمی و محمولهها را جابجا کند و تمام این کارها را بهصورت خودران انجام دهد. بااینحال، در صورت نیاز، این ماهنورد توانایی حمل یک فضانورد با لباس کامل را نیز دارد.
برنامه این است که مونا لونا در سال ۲۰۳۰، همزمان با پرتاب LTV ناسا در مأموریت آرتمیس V، راهی فضا شود. این بار اما همهچیز اروپایی خواهد بود و پرتاب با موشک Ariane 6.4 و فرود در قطب جنوب ماه با اولین فرودگر این قاره به نام آرگونوت انجام میشود. ونتوری اسپیس برای نشان دادن جدیت خود، در حال ساخت یک تأسیسات عظیم ۱۰ هزار مترمربعی در تولوز فرانسه است که از سال ۲۰۲۸ میزبان ۱۵۰ مهندس برای کار روی این پروژه خواهد بود.