پروژه شکست‌خورده بی ام و با جادوی آلپینا احیا می‌شود

پنج‌شنبه 27 آذر 1404 - 21:00
مطالعه 2 دقیقه
آلپینا XB8
پس از شکست تجاری شاسی‌بلند XM، ب‌ام‌و با مدلی بنام آلپینا XB8 دوباره برای رقابت با بنتلی خیز برداشته است. آیا این بار موفق خواهد شد؟
تبلیغات

داستان شاسی‌بلند فوق لوکس ب‌ام‌و یعنی مدل XM، اولین محصول مستقل بخش M پس از M1 افسانه‌ای، قرار بود یک حماسه باشد اما در عمل به یک تراژدی تبدیل شد. فروش ناچیز این مدل امسال سقوطی چشمگیر را تجربه کرد تا زنگ خطر برای مدیران باواریا به صدا درآید. حالا به نظر می‌رسد ب‌ام‌و قصد ندارد رؤیای رقابت با بنتلی بنتایگا را رها کند و این بار با شیوه‌ای متفاوت وارد میدان می‌شود. این شرکت به‌تازگی نام تجاری XB8 را در اتحادیه اروپا ثبت کرده است. این نشان می‌دهد که تلاش بعدی ب‌ام‌و برای جذب خریداران ثروتمند نشان پرافتخار آلپینا را بر پیشانی خواهد داشت.

اگر ثبت نام XB8 به یک محصول واقعی تبدیل شود، به‌احتمال‌زیاد جایگزین XM خواهد شد. این خودرو با هیاهوی فراوان به‌عنوان اولین کاربرد جاده‌ای از پیشرانه هیبریدی ۴.۴ لیتری توئین توربوی V8 ب‌ام‌و معرفی شد اما بررسی‌های جاده‌ای یک حقیقت تلخ را آشکار کرد. XM در یک برزخ هویتی گرفتار بود. سیستم تعلیق آن برای مهار وزن سنگینش بیش‌ازحد خشک طراحی شده بود و لذت بردن از کابین لوکس و راحتش را تقریباً غیرممکن می‌کرد. درنهایت، XM نه به‌اندازه کافی راحت بود که یک کروزر لوکس باشد و نه آن‌قدر اسپرت که یک محصول واقعی M لقب بگیرد. از سوی دیگر، طراحی جنجالی ب‌ام‌و که در مدل‌هایی مثل M2 و M3 جواب داده بود، در XM به یک شکست کامل منجر شد و اکثر طرفداران و منتقدان را دل‌زده کرد. پس منطقی است که ب‌ام‌و بخواهد بی‌سروصدا این پروژه را کنار بگذارد.

با وجود تمام ناامیدی‌ها، بعید است ب‌ام‌و شاسی XM را به‌کل کنار بگذارد. پیش‌بینی می‌شود معماری اصلی XM به XB8 منتقل شود اما این بار با جادوی مهندسان آلپینا همراه خواهد بود؛ به‌عبارت‌دیگر، این شاسی‌بلند جدید بسیار راحت‌تر از XM خواهد بود و عناصر طراحی خاص آلپینا را به ارث خواهد برد. تنها یک مشکل در این منطق وجود دارد؛ خودروهای آلپینا همیشه بر اساس مدل‌های موجود ب‌ام‌و ساخته می‌شوند درحالی‌که مدلی به نام ب‌ام‌و X8 هنوز وجود خارجی ندارد. البته با توجه به اینکه ب‌ام‌و در سال ۲۰۲۲ تمام حقوق برند آلپینا را خریداری کرد و قصد دارد از سال ۲۰۲۶ رسماً از آن استفاده کند، هر احتمالی روی میز است. شاید XB8 همان XM باشد که از نو مهندسی شده تا بالاخره به آن چیزی تبدیل شود که از ابتدا باید می‌بود.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.