سهمیه بنزین خودروهای وارداتی با حجم موتور بالای 1300حذف شد
حذف سهمیه بنزین خودروهای وارداتی به یکی از موضوعات مهم در بحثهای سیاستگذاری اخیر تبدیل شده است. طرفداران این تصمیم معتقدند که حذف سهمیه میتواند به توزیع عادلانهتر سوخت کمک کند و مانع از آن شود که یارانههای پنهان سوخت به مالکان خودروهای گرانقیمت برسد. در مقابل، منتقدان بر این باورند که این اقدام ممکن است مصرف کلی بنزین را افزایش دهد و فشار بیشتری بر منابع انرژی کشور وارد کند. با ادامه این بحثها، سیاستگذاران در حال بررسی پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی این تصمیم هستند تا مشخص کنند آیا این تغییر با اهداف کلان کشور همخوانی دارد یا خیر.حذف سهمیه بنزین خودروهای وارداتی به یکی از موضوعات مهم در بحثهای سیاستگذاری اخیر تبدیل شده است.
بیشتر بخوانید:
بعضی معتقدند حذف سهمیه میتواند به توزیع عادلانهتر سوخت کمک کند و مانع از آن شود که یارانههای پنهان سوخت به مالکان خودروهای گرانقیمت برسد. در مقابل، منتقدان بر این باورند که این اقدام ممکن است مصرف کلی بنزین را افزایش دهد و فشار بیشتری بر منابع انرژی کشور وارد کند. با ادامه این بحثها، سیاستگذاران در حال بررسی پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی این تصمیم هستند تا مشخص کنند آیا این تغییر با اهداف کلان کشور همخوانی دارد یا خیر.
عباس باصفا مدیر سامانه هوشمند سوخت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت خودروهای نوشماره پس از اجرای مصوبه بنزین پنج هزار تومانی گفتعباس باصفا مدیر سامانه هوشمند سوخت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت خودروهای نوشماره پس از اجرای مصوبه بنزین پنج هزار تومانی گفت:
سهمیه بنزین خودروهای خارجی و وارداتی با حجم موتور بالای ۱۳۰۰ سیسی و ساخت کشورهای غیر از ایران حذف شده و مصرف این خودروها فقط با بنزین نرخ سوم ۵ هزار تومانی محاسبه میشود. در مرحله فعلی اجرای این مصوبه، برنامهای برای حذف سهمیه سوخت خودروهای نوشماره اجرایی نشده و این موضوع منوط به ابلاغ رسمی سیاستها و مصوبات بعدی از سوی دولت است. برای این گروه، سامانهای طراحی شده که مالکان میتوانند از طریق آن، یکی از خودروهای خود را به عنوان خودروی سهمیهبگیر انتخاب کنند. اجرای این بخش نیز پس از نهایی شدن سیاستها بهصورت رسمی عملیاتی خواهد شد. طبق مصوبه دولت، خودروهای خارجی وارداتی، خودروهای فعال در مناطق آزاد و خودروهای دارای پلاک دولتی از سازوکار نرخهای قبلی حذف شدهاند و سهمیه آنها در قالب بنزین با نرخ ۵ هزار تومانی (نرخ دوم) بهصورت ماهانه در کارت سوخت شارژ میشود. این موضوع شامل همه خودروهای وارداتی و خارجی با حجم موتور بالای ۱۳۰۰ سیسی میشود. سهمیه سوخت تاکسیهای اینترنتی از طریق پرداخت مابهالتفاوت نرخها و بر اساس میزان پیمایش اعلامشده، به شکل یارانهای محاسبه میشود که این پرداخت از سوی وزارت کشور و سازمان هدفمندی یارانهها انجام و در نهایت در اختیار رانندگان قرار میگیرد. مابهالتفاوت سهمیه سوخت رانندگان فعال در این پلتفرمها بهصورت دورهای محاسبه و از طریق پرداخت نقدی به حساب آنها واریز خواهد شد.