امجی تاریخساز شد، تحویل اولین خودروی برقی جهان با باتری نیمهجامد
امجی با آغاز تحویل هاچبک برقی MG4 Anxin Edition در چین که نخستین خودروی تولید انبوه جهان با باطری نیمهجامد محسوب میشود، نقطه عطفی در تاریخ صنعت خودرو رقم زده است. این فقط یک خبر ساده برای علاقهمندان به خودرو نیست، بلکه گامی بزرگ بهسوی آیندهای است که در آن نگرانی از بُرد و ایمنی باتریها به خاطره تبدیل میشود. این مدل با قیمت ۱۰۲٬۸۰۰ یوان (حدود ۱۴٬۶۰۰ دلار) عرضه شده است. این باتری جدید به MG4 امکان میدهد با یکبار شارژ به برد قابلتوجه ۵۳۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد CLTC) دست یابد. مهمتر از آن، سرعت شارژ است؛ باتری این خودرو تنها در ۲۱ دقیقه از ۳۰ به ۸۰ درصد میرسد که یک پیشرفت چشمگیر محسوب میشود.
نیروی محرک این هاچبک از یک موتور الکتریکی در جلو تأمین میشود که ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این قدرت، شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت را در تنها ۳ ثانیه ممکن میسازد درحالیکه حداکثر سرعت خودرو به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. باتری مورداستفاده از نوع لیتیوم یون مبتنی بر منگنز با ظرفیت ۵۳.۹۵ کیلووات ساعت است که محتوای الکترولیت مایع آن ۵٪ کمتر از باتریهای لیتیومی معمولی است. این کاهش، گامی بهسوی باتریهای تمامجامد و ایمنتر در آینده است. با وجود این فناوری، وزن خالص خودرو به ۱۵۰۰ کیلوگرم رسیده که اندکی از نسخههای مجهز به باتریهای سنتی سنگینتر است.
در داخل کابین، یک نمایشگر مرکزی غولپیکر ۱۵.۶ اینچی با کیفیت 2.5K خودنمایی میکند که قدرت پردازشی خود را از تراشهٔ قدرتمند کوالکام اسنپدراگون ۸۱۵۵ میگیرد. فضای بار استاندارد ۴۷۱ لیتر است که با خواباندن صندلیهای عقب به ۱۳۶۲ لیتر افزایش مییابد. امجی در بخش فناوریهای کمکی راننده نیز کم نگذاشته است. این خودرو با بهرهگیری از ۵ دوربین و ۱۲ رادار اولتراسونیک و با تکیه بر تراشهٔ هورایزون روباتیک J6e، قابلیتهایی مانند رانندگی خودکار در بزرگراه و دستیار پارک هوشمند را برای راننده فراهم میکند.