اعلام مشخصات خودروی انقلابی جگوار؛ ۱۰۰۰ اسب بخار و قیمت نجومی!

شنبه 29 آذر 1404 - 17:00
مطالعه 4 دقیقه
جگوار GT برقی
جگوار با یک GT برقی ۱۰۰۰ اسب بخاری به بازار برمی‌گردد اما استقبال از این خودرو با قیمت نجومی و طراحی انقلابی چطور خواهد بود؟
تبلیغات

دوران جدید و جسورانه جگوار نزدیک‌تر از همیشه است. این برند بریتانیایی تأیید کرده که از خودروی انقلابی و کاملاً برقی خود در تابستان ۲۰۲۶ رونمایی خواهد کرد. این خودرو نه‌تنها یک مدل جدید بلکه یک تولد دوباره برای جگوار است و با قیمتی سرسام‌آور که از حدود ۱۲۰٬ هزار پوند شروع می‌شود و قدرتی معادل ۱۰۰۰ اسب بخار که آن را در قلمرو سوپراسپرت‌ها قرار می‌دهد، یک قمار تمام‌عیار خواهد بود.

جگوار با این محصول قصد دارد خود را از بازار شلوغ شاسی‌بلندها و سدان‌های لوکس جدا کند و به‌جایگاهی بازگردد که زمانی با مدل‌های افسانه‌ای خود در آن می‌درخشید. راودون گلاور، مدیرعامل جگوار، با قاطعیت از این مسیر جدید دفاع می‌کند و می‌گوید این خودرو پاسخی است به این پرسش که «یک جگوار قرن بیست و یکمی باید چگونه باشد؟». او می‌گوید:

باید شبیه هیچ‌چیز دیگری در جاده نباشد. کم‌ارتفاع، با تناسبات دراماتیک و حسی از هیجان. این خودرویی است که موردتوجه قرار خواهد گرفت. مثل E تایپ، XJ220 یا XJS، ما سابقه‌ای طولانی در شکستن کلیشه‌ها و شروعی دوباره داریم.

 محدوده قیمتی فراتر از گذشته

جگوار با این خودرو، زمین بازی خود را کاملاً تغییر می‌دهد. قیمت پایه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار دلار، این GT چهاردر را در فضایی بین برندهای پریمیوم سطح بالا و خودروسازان فوق لوکسی مانند رولزرویس و بنتلی قرار می‌دهد. گلاور معتقد است در این بخش از بازار یک فضای خالی وجود دارد که جگوار می‌تواند آن را پر کند. خبری از تیپ‌بندی‌های معمول نخواهد بود. به‌جای آن، جگوار روی شخصی‌سازی گسترده و مدل‌های تولید محدود با قیمت‌های بسیار بالاتر تمرکز خواهد کرد. گلاور تأکید می‌کند:

در این سطح قیمت، مشتریان انتظار دارند خودروی خود را منحصربه‌فرد کنند و این دقیقاً بخشی از برنامه محصول ماست.

قلب الکتریکی قدرتمند

زیر این پوسته دراماتیک، یک نیروگاه تمام برقی خفته است. این GT چهاردر از سه موتور الکتریکی بهره می‌برد که مجموعاً حدود ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. جگوار وعده داده که با یک‌بار شارژ، پیمایشی واقعی حدود ۶۴۰ کیلومتر را ارائه خواهد داد. تکنولوژی شارژ آن نیز خیره‌کننده است و تنها در عرض ۱۵ دقیقه می‌توان انرژی لازم برای پیمودن ۳۲۰ کیلومتر را به باتری‌ها اضافه کرد. برای بهبود مانورپذیری این خودروی بزرگ، از سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب استفاده شده که دایره گردش آن را به‌اندازه یک هوندا سیویک کوچک می‌کند.

تجربه سواری

اما آیا این اعداد و ارقام روی کاغذ، در عمل هم حس یک جگوار اصیل را منتقل می‌کنند؟ تیم اتو اکسپرس در کنار مت بکر، مدیر مهندسی خودروی جگوار لندروور، این شانس را داشت که ساختهٔ جدید شرکت بریتانیایی را در پیست آزمایش تجربه کند. اولین نکته، ابهت خودرو است. کاپوت کشیده و ارتفاع کم، نمایی بسیار اسپرت به آن بخشیده اما با ورود به کابین، حس یک GT راحت و با دید مناسب را پیدا می‌کنید، نه یک خودروی مسابقه‌ای تنگ و نفس‌گیر. بکر در سرعت‌های بالای ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت، از مفهوم «قدرت در رزرو» صحبت می‌کند. برخلاف بسیاری از خودروهای برقی که شتاب اولیه انفجاری دارند و در سرعت‌های بالا کم می‌آورند، این جگوار حتی در سرعت‌های نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت هم با فشردن پدال گاز به جلو پرتاب می‌شود.

با وجود کمی بادی‌رول در حالت رانندگی کامفورت، بکر اطمینان می‌دهد که این خودرو می‌تواند دیوانه‌بازی هم دربیاورد و دریفت بزند. بکر می‌گوید:

ما در حال ساخت یک خودروی اسپرت نیستیم. این یک GT است، پس ما به دنبال عملکردی راحت، ایزوله و بدون دردسر هستیم. ما ذات و شخصیت جگوار را در آن مهندسی کرده‌ایم. این خودرو تلاش نمی‌کند یک پورشه تایکان باشد.

یکی از شگفت‌انگیزترین بخش‌های آزمایش، عبور از یک پستی‌وبلندی با سرعت بالا بود. خودرو با آرامش و کنترلی مثال‌زدنی فرود آمد؛ دقیقاً همان‌طور که از یک جگوار انتظار می‌رود. به نظر می‌رسد با وجود تغییرات بنیادی، روح جگوار همچنان در این کالبد جدید زنده است.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.