عقبنشینی بزرگ فورد از تولید خودروهای برقی با لغو قرار داد باطری الجی
فورد ترمزدستی برنامههای برقی خود را محکم کشید. این خودروساز آمریکایی با لغو یک قرارداد عظیم ۶.۵ میلیارد دلاری با الجی، ضربهای سنگین به آیندهٔ الکتریکی خود وارد کرده است. این عقبنشینی تنها چند روز پس از کاهش برنامههای تولید خودروهای برقی و یک هفته بعد از رها کردن پروژهٔ ۱۱.۴ میلیارد دلاری باتری با شرکت کرهای SK On اتفاق میافتد. فورد دلیل این تصمیم را تغییر شرایط بازار و سرد شدن تب تقاضا برای خودروهای برقی اعلام کرده است. این قرارداد که در اکتبر ۲۰۲۴ امضا شده بود، ابعاد فوقالعادهای داشت. طبق توافق، الجی قرار بود بین سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰، باتریهایی با ظرفیت مجموع ۳۴ گیگاواتساعت به فورد تحویل دهد. این حجم از باتری برای تأمین انرژی حدود نیم میلیون خودروی برقی در سال کافی بود. علاوه بر این، قرار بود الجی ۷۵ گیگاواتساعت باتری دیگر را نیز برای خودروهای تجاری فورد بین سالهای ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۲ تأمین کند. این باتریها قرار بود در کارخانهٔ الجی در لهستان تولید و روی خودروهای بازار اروپا نصب شوند.
الجی در بیانیهای رسمی اعلام کرد:
این موضوع به تصمیم طرف مقابل [فورد] برای توقف تولید برخی مدلهای خودروی برقی به دلیل تغییرات اخیر در سیاستها و پیشبینی تقاضا و اعلام فسخ قرارداد از سوی آنها مربوط میشود.
بازار خودروهای برقی در آمریکا پس از تغییرات سیاسی و بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید، دستخوش تحولات جدی شده است. حذف ناگهانی اعتبار مالیاتی ۷,۵۰۰ دلاری برای خرید خودروهای برقی، باعث سقوط فروش این خودروها شد. از سوی دیگر، دولت جدید با کاهش سختگیریها در قوانین مصرف سوخت، عملاً خودروسازان را به تولید بیشتر مدلهای بنزینی تشویق کرده است. این روند در اروپا نیز مشاهده میشود؛ جایی که کمیسیون اروپا از ممنوعیت کامل فروش خودروهای احتراقی تا سال ۲۰۳۵ عقبنشینی کرد و به هدف کاهش ۹۰ درصدی آلایندگی رضایت داد. جیم فارلی، مدیرعامل فورد، اخیراً پیشبینی کرده است که به دلیل این تغییرات کلیدی، فروش خودروهای برقی در آمریکا ممکن است تا ۵۰ درصد کاهش یابد. لغو قرارداد با الجی، اولین گام عملی فورد در مواجهه با این واقعیت جدید است.