باگی ساحلی با پیشرانه پورشه، روح رالی و قیمت ۸۰۰ هزار دلاری!
شرکت بریتانیایی توتیل (Tuthill) که دهههاست نامش با بازسازی و تقویت پورشههای مسابقهای گره خورده، این بار دست به یک سنتشکنی بزرگ زده است. آنها به سراغ یکی از نمادینترین خودروهای فرهنگعامه آمریکا یعنی باگی کلاسیک مایرز منکس رفتهاند و آن را به یک هیولای مدرن، چهارچرخ متحرک و موتور وسط تبدیل کردهاند. نتیجه کار، ماشینی به نام منکس LFG است؛ یک بازآفرینی بیپروا که نهتنها DNA یک ماشین رالی را در کالبد خود دارد بلکه با برچسب قیمتی نجومی، از دنیای باگیهای ساده و ارزانقیمت کاملاً فاصله گرفته است.
برخلاف مدلهای امروزی مایرز منکس که به ریشههای خود یعنی شاسی فولکسواگن بیتل وفادار ماندهاند، این هیولای جدید روی یک شاسی کاملاً اختصاصی ساخته شده است. در سینهٔ این ماشین، یک موتور شش سیلندر تخت دستساز توتیل قرار دارد که بر اساس موتورهای پورشه توسعه یافته و در نسخه اولیه حدود ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند اما این تمام ماجرا نیست. توتیل قصد دارد نسخههای قویتری نیز عرضه کند که یکی از گزینهها، موتور خارقالعاده ۳.۱ لیتری است. موتوری که با همکاری Swindon Powertrain توسعه یافته و میتواند تا دور دیوانهوار ۱۱ هزار rpm دور بگیرد. انتقال این قدرت هم از طریق یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال به هر چهارچرخ انجام میشود.
بدنه این ماشین از فیبر کربن ساخته شده و طراحی آن را فریمن توماس بر عهده داشته است؛ همان طراحی که آثاری چون نسل اول آئودی TT و فولکسواگن نیو بیتل را در کارنامهاش دارد. او توانسته ظاهر بازیگوش باگی اصلی را با خطوطی تهاجمی و مدرن ترکیب کند و نتیجهای خیرهکننده خلق کند. زیر این پوسته زیبا، سختافزاری در سطح حرفهایترین ماشینهای رالی پنهان شده است. سیستم تعلیق در هر چرخ از دو کمکفنر قابل تنظیم پنججهته بهره میبرد و سیستم ترمز مسابقهای با کالیپرهای چهار پیستونه، قدرت توقف آن را تضمین میکند. این ماشین با سه دیفرانسیل لغزش محدود (جلو، مرکز و عقب)، آماده است تا هم در جادههای خاکی مانند یک ماشین رالی بتازد و هم در تپههای شنی مثل یک باگی اصیل، فرمانروایی کند.
داستان اصلی باگی منکس در دهه ۱۹۶۰ در کالیفرنیا آغاز شد؛ زمانی که بروس مایرز یک بدنه فایبرگلاس سبک را روی شاسی ارزانقیمت فولکسواگن بیتل سوار کرد و ناخواسته یک فرهنگ جدید آفرید. آن باگی نماد سادگی، سرگرمی و قیمت مناسب بود. حالا، نسخه قرن بیست و یکمی آن دقیقاً در نقطه مقابل قرار گرفته است. توتیل اعلام کرده که تنها ۱۰۰ دستگاه از این ماشین را خواهد ساخت و قیمت هرکدام، چیزی حدود ۶۰۰ هزار پوند (بیش از ۸۰۰ هزار دلار) خواهد بود. این رقم، LFG را از یک اسباببازی ساحلی به یک کلکسیون فوقالعاده گرانقیمت تبدیل میکند که تنها ثروتمندترین ماجراجویان توان خریدش را خواهند داشت.