استفاده سوپراسپرت تویوتا از قطعات ارزان‌ترین خودروی لکسوس!

یک‌شنبه 30 آذر 1404 - 14:00
مطالعه 3 دقیقه
قطعات قرضی تویوتا GR GT
با نگاهی به تصاویر داخلی سوپراسپرت تویوتا GR GT مشخص می‌شود که در اینجا از برخی قطعات سدان سیزده‌ساله لکسوس IS استفاده شده است.
تبلیغات

تویوتا با رونمایی از سوپراسپرت GR GT، گردوخاکی در دنیای خودرو به پا کرد. طراحی بیرونی سوپرکار جدید ژاپنی‌ها همان چیزی است که انتظار می‌رود؛ تهاجمی، آیرودینامیک و باابهت اما این کابین خودرو است که داستانی جالب و غیرمنتظره دارد. با کمی دقت در تصاویر رسمی، یک حس آشنایی عجیب به شما دست می‌دهد. به نظر می‌رسد برخی از جزئیات طراحی داخلی، مستقیماً از یک سدان لکسوس با قدمت نزدیک به ۱۳ سال به عاریت گرفته شده؛ سدانی که اتفاقاً ارزان‌ترین مدل در سبد محصولات این برند لوکس یعنی لکسوس IS است و این چیزی نیست که از یک خودروی پرچم‌دار انتظار داریم.

اولین چیزی که جلب‌توجه می‌کند، روکش چرمی صندلی‌ها و بخش‌هایی از داشبورد است که به رنگ قرمز درخشان لکسوس شباهت انکارناپذیری دارد. البته GR GT شخصیت خاص خود را با جیر روی داشبورد و تزئینات فیبر کربن به نمایش می‌گذارد اما دریچه‌های تهویه مطبوع انگار مستقیماً از کابین لکسوس IS برداشته شده‌اند. علاوه بر این، کلیدهای پیانویی روی کنسول مرکزی هم شبیه به نمونه‌های مورداستفاده در لکسوس هستند هرچند در GR GT این شش کلید پهن‌تر و جعبه‌ای‌تر از هشت کلید موجود در IS طراحی شده‌اند.

نسل سوم لکسوس IS از سال ۲۰۱۳ در بازار حضور دارد و از آن زمان تاکنون سه به‌روزرسانی مهم را تجربه کرده است. آخرین فیس‌لیفت در سال ۲۰۲۵، چهره‌ای تهاجمی‌تر و کابینی بازطراحی‌شده را برای این سدان به ارمغان آورد که دقیقاً شامل همین دریچه‌های تهویه با طراحی آینده‌نگرانه بود. اینجا یک سناریوی دیگر هم مطرح می‌شود. شاید این قطعات در اصل برای GR GT توسعه یافته بودند و تویوتا برای دمیدن روحی تازه در کالبد سدان پا به سن گذاشتهٔ IS، از آن‌ها استفاده کرده است. این فقط یک گمانه‌زنی است اما با توجه به زمان‌بندی‌ها چندان دور از ذهن نیست. البته برخی قطعات دیگر مانند کلیدهای تنظیم شیشه و آینه، به‌وضوح از انبار قطعات عمومی تویوتا قرض گرفته شده‌اند که چنین کاری در صنعت خودرو اصلاً خبر جدیدی نیست.

قطعات قرضی تویوتا GR GT
قطعات قرضی تویوتا GR GT

استفاده از قطعات مشترک، به‌خصوص در خودروهای گران‌قیمت و تولید محدود، یک سنت دیرینه است. حتی با وجود فناوری‌های مدرن مانند پرینت سه‌بعدی که امکان تولید قطعات منحصربه‌فرد را با هزینه کمتر فراهم کرده، این رویه همچنان ادامه دارد و مثال‌ها فراوان هستند. برای مثال، دیدن کلیدهای آئودی در لامبورگینی موضوعی عادی است و مازراتی نیز در گذشته از قطعات کرایسلر و دوج، زیر چتر گروه استلانتیس، استفاده کرده است. اگر به گذشته برگردیم، لیست عجیب‌تر هم می‌شود و مثلاً چراغ‌های عقب مک‌لارن F1 از یک اتوبوس و آینه‌های آن از فولکس‌واگن گرفته شده بود! جگوار XJ220 هم از چراغ‌های عقب روور 200 و آینه‌های سیتروئن CX استفاده می‌کرد.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.