چانگان اولین پیشرانه وانکل چینی را برای خودروهای پرنده معرفی کرد
شرکت هاربین دانگان انجین، یکی از زیرمجموعههای گروه خودروسازی چانگان، اعلام کرد که پروتوتایپ پیشرانه وانکل خود با کد R05E را با موفقیت استارت زده است؛ موتوری که نه برای خودروهای زمینی، بلکه برای تسخیر آسمان در ارتفاع پایین طراحی شده است. این موتور با همکاری شرکت فناوریهای حرکتی AVL توسعه یافته و قرار است تولید انبوه آن از سال ۲۰۲۷ آغاز شود.
دولت چین در سالهای اخیر، توسعه «اقتصاد ارتفاع پایین» را به یک اولویت استراتژیک تبدیل کرده است. این حوزه شامل تمام فعالیتهای اقتصادی در ارتفاع زیر یک هزار متر از سطح زمین، بهویژه با استفاده از فناوریهایی مانند تاکسیهای پرنده یا eVTOL میشود. موتور جدید چانگان دقیقاً برای تأمین نیروی همین وسایل نقلیه طراحی شده است.
موتور R05E از نوع تک روتور است و با برخورداری از سیستم جرقهزنی دوگانه مستقل، میللنگ سبک و عملکردی با لرزش و صدای بسیار کم، گزینهای ایدهآل برای وسایل نقلیه سرنشیندار در مقیاس متوسط تا بزرگ محسوب میشود. این موتور دوار میتواند در دور ۶,۵۰۰ rpm، توانی معادل ۷۱ اسب بخار تولید کند. برای کاهش مصرف انرژی و افزایش بهرهوری، مهندسان دانگان از پوشش ضد اصطکاک نانوکامپوزیت الماس (NDC) و بدنه آلومینیومی ریختهگریشده در ساخت آن استفاده کردهاند.
این تنها قدم چانگان در این مسیر نیست. شرکت دانگان بهطور همزمان در حال توسعه نسخههای تنفس طبیعی و توربوشارژ از موتورهای وانکل برای پهپادهای ارتفاع متوسط و بالا هم هست. نکته جالبتوجه، لیست شرکای این پروژه است. نامهای بزرگی چون Xpeng Aeroht (واحد خودروهای پرنده اکسپنگ)، هواوی و DJI در این فهرست به چشم میخورند که نشان از ابعاد گسترده این برنامه دارد.