تحول بزرگ در قوانین رالی WRC، خودروها ضعیف‌تر می‌شوند

سه‌شنبه 2 دی 1404 - 16:00
مطالعه 3 دقیقه
خودروهای رالی WRC 2027
خودروهای مسابقات رالی قهرمانی جهان برای فصل ۲۰۲۷ با قدرت کمتر، هزینه نصف و ظاهری که انگار از دل یک بازی ویدیویی بیرون آمده، متحول می‌شوند.
تبلیغات

دنیای رالی قهرمانی جهان (WRC) در آستانه یک تحول بنیادین قرار گرفته است. فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (فیا) با معرفی قوانین جدید برای فصل ۲۰۲۷، مسیری کاملاً متفاوت را برای بالاترین سطح مسابقات رالی ترسیم کرده؛ مسیری که در آن قدرت موتور به‌شدت کاهش یافته، هزینه‌ها نصف شده و دست طراحان برای خلق خودروهایی با ظاهری نامتعارف باز گذاشته شده است. مهم‌ترین تغییر، کاهش چشمگیر قدرت خودروهای کلاس Rally1 است. این ماشین‌ها که اکنون بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارند، در سال ۲۰۲۷ با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژر استاندارد، به حداکثر قدرت حدود ۲۹۰ اسب بخار محدود خواهند شد. هم‌زمان، سقف قیمت هر خودرو نیز با کاهشی ۵۰ درصدی به ۳۴۵ هزار یورو رسیده تا مسابقات برای تیم‌ها و سازندگان جدید، جذاب‌تر و دسترس‌پذیرتر شود.

جذاب‌ترین بخش این قوانین جدید اما پایان وابستگی طراحی خودروها به مدل‌های تولید انبوه است. ازاین‌پس، سازندگان مجبور نیستند خودروی رالی خود را بر اساس یک مدل خیابانی بسازند. در عوض، آن‌ها آزادی کامل در طراحی بدنه خواهند داشت. این قانون راه را برای ورود خودروهایی با اشکال کاملاً جدید، از سدان‌های کشیده گرفته تا کراس‌اوورهای اسپرت، باز می‌کند؛ طرح‌هایی مفهومی که فیا منتشر کرده، آن‌قدر عجیب و اغراق‌شده هستند که گویی مستقیماً از بازی GTA بیرون آمده‌اند.

برای کنترل هزینه‌ها و افزایش رقابت، تمام خودروها از یک گیربکس پنج سرعته استاندارد و سیستم چهارچرخ محرک مشترک استفاده خواهند کرد. سیستم تعلیق دو جناغی و همچنین سیستم‌های ترمز و فرمان نیز از کلاس فعلی Rally2 به عاریت گرفته می‌شوند. این یکسان‌سازی فنی به این معناست که تمرکز اصلی روی مهارت راننده و خلاقیت تیم‌ها در طراحی بدنه و آیرودینامیک خواهد بود. البته آیرودینامیک نیز بسیار ساده‌تر شده است. دیگر خبری از باله‌های عقب غول‌پیکر و قطعات پیچیدهٔ آیرودینامیکی روی بدنه نخواهد بود. در مقابل، تمام خودروها بر اساس یک شاسی لوله‌ای ایمن ساخته می‌شوند که حتی از نسل فعلی نیز مستحکم‌تر است و ایمنی را در اولویت قرار می‌دهد.

این تغییرات ساختاری به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا در کنار خودروهای جدید Rally1، از مدل‌های فعلی Rally2 نیز در بالاترین سطح مسابقات استفاده کنند. این انقلاب در قوانین، WRC را وارد قلمرویی ناشناخته می‌کند؛ جایی که شاید دیگر شاهد سرعت‌های سرسام‌آور گذشته نباشیم، اما خلاقیت در طراحی و رقابت نزدیک‌تر، می‌تواند هیجانی از نوع جدید را به این ورزش تزریق کند.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.