کوپه کلاسیک کوچک هوندا، موتورسیکلتی با چهارچرخ!
تصور کنید یک موتورسیکلت مسابقهای با دور موتور سرسامآور را بردارید و برایش یک اتاقک جذاب و چهارچرخ بگذارید. نتیجه چیزی شبیه به هوندا S800 M کوپه مدل ۱۹۶۸ خواهد بود. یک جواهر کوچک و سبکوزن ژاپنی که برای عاشقان واقعی رانندگی ساخته شده است. این خودروی خاص که به زیبایی تمام بازسازی شده، قرار است در ماه ژانویه در ژاپن به حراج گذاشته شود. کارشناسان پیشبینی میکنند این کوپه کمیاب بین ۷ تا ۹ میلیون ین (معادل ۴۴ تا ۵۷ هزار دلار) به فروش برسد.
زیر کاپوت این سامورایی کوچک یک پیشرانه ۷۹۱ سیسی چهار سیلندر خطی قرار گرفته که تنها ۶۹ اسب بخار قدرت تولید میکند. شاید این عدد امروز خندهدار به نظر برسد اما جادوی اصلی در جای دیگری نهفته است؛ جایی که عقربه دور موتور از ۸,۵۰۰ rpm عبور میکند و تا مرز ۹,۵۰۰ rpm پیش میرود. این شخصیت پرشور و هیجان، میراث مستقیم مهندسی موتورسیکلتسازی هوندا است. این پیشرانه کوچک اشتیاق عجیبی به دور گرفتن دارد و راننده را برای فشردن پدال گاز تا انتها وسوسه میکند. تمام این هیجان از طریق یک گیربکس چهار سرعته دستی به چرخهای عقب منتقل میشود.
یکی دیگر از ویژگیهای برجستهٔ هوندا S800 وزن فوقالعاده کم آن است. این خودرو تنها ۷۲۰ کیلوگرم وزن دارد. این وزن ناچیز به این معناست که هر ذره از قدرت موتور به لذت خالص رانندگی در جادههای پرپیچوخم تبدیل میشود. رقبای اروپایی آن زمان مانند آستین هیلی اسپریت و تریومف اسپیتفایر، بهسختی میتوانستند چنین تجربهٔ نابی را ارائه دهند. این خودرو که در اصل برای بازار بلژیک ساخته شده بود، سرانجام به ژاپن بازگشت و تحت یک فرآیند بازسازی کامل و دقیق قرار گرفت. نتیجه کار بینقص است و خودرو دقیقاً مانند روزی به نظر میرسد که در سال ۱۹۶۸ از کارخانه خارج شده است.
طراحی S800 تجلی یک خودروی اسپرت متعلق به دههٔ ۶۰ میلادی است. کاپوت کشیده، جزئیات کرومی فراوان و چرخهای مشکی کوچک، همگی دستبهدست هم دادهاند تا ظاهری کلاسیک و دوستداشتنی خلق کنند. کیلومترشمار عدد ۶۶,۴۳۸ کیلومتر را نشان میدهد که برای خودرویی با این سن، رقمی فوقالعاده پایین محسوب میشود و آن را به گزینهای جذاب برای کلکسیونرها تبدیل کرده است.