معرفی قویترین شاسیبلند برقی لکسوس با ظاهر جنگنده
اگر فکر میکردید لکسوس پروندهٔ مدل RZ را بسته است، سخت در اشتباهید. پس از عرضه در بازارهای اروپا و آمریکای شمالی، این خودروساز ژاپنی حالا نسخهای را رو کرده که همه معادلات را برهم میزند. مدل جدید RZ 600e F Sport Performance صرفاً یک بهروزرسانی ساده نیست؛ بلکه ترکیبی از آیرودینامیک تهاجمی، تقویت شاسی و جهشی بزرگ در قدرت موتور است که فعلاً فقط ژاپنیها شانس خریدن آن را دارند.
این نسخه ویژه، کیت بدنهٔ فیبر کربنی خود را از مدل محدود RZ 450e وام گرفته که سال گذشته معرفی شده بود اما لکسوس این بار جسارت بیشتری به خرج داده است. کاپوت با ورودیهای هوا، اسپلیتر جلو، گلگیرهای پهنتر و رکابهای جانبی بازطراحی شده، چهرهای خشمگین به این شاسیبلند دادهاند؛ اما اوج نمایش در بخش عقب است؛ جایی که یک دیفیوزر برجسته و دو بال عقب (یکی روی سقف و دیگری روی صندوق) همزمان زیبایی ظاهری و داونفورس را تأمین میکنند. رینگهای ۲۱ اینچی مات مشکیرنگ برند Enkei که کالیپرهای ترمز شش پیستونه را در دل خود جای دادهاند، تکمیلکننده این ظاهر مخوف هستند. لکسوس همچنین ارتفاع سیستم تعلیق را ۲۰ میلیمتر کاهش داده تا چسبندگی خودرو به آسفالت دوچندان شود.
مهمترین خبر اما زیر پوسته خودرو پنهان شده است. مهندسان لکسوس دو موتور برقی را بازنگری کردهاند تا حالا ۴۲۰ اسب بخار قدرت تولید کنند. این یعنی RZ 600e اکنون قویترین نسخه در خانواده خود است و برادران ناتنیاش یعنی تویوتا bZ4X و سوبارو سولترا را بهراحتی پشت سر میگذارد. با این قدرت جدید، شتاب صفرتاصد کیلومتر به عدد قابلتوجه ۴.۴ ثانیه رسیده است. باتری ۷۷ کیلووات ساعتی این خودرو نیز با یکبار شارژ کامل، مسافتی حدود ۵۲۵ کیلومتر را طی میکند که برای یک خودروی اسپرت عدد قابلقبولی است.
در داخل کابین، فرمان عجیب و بحثبرانگیز یوغ خودنمایی میکند که باز طریق سیستم فرمان با سیم کار میکند. لکسوس قابلیت جدیدی به نام «رانندگی دستی تعاملی» را هم اضافه کرده تا حس درگیری بیشتری به راننده بدهد. این خودروی برقی قرار است از مارس ۲۰۲۶ وارد بازار ژاپن شود. قیمت پایه آن حدود ۱۲ میلیون ین (تقریباً ۷۸ هزار دلار) تعیین شده است. برخلاف مدل قبلی که تنها در ۱۰۰ دستگاه تولید شد، لکسوس فعلاً سقف تولیدی برای این مدل جدید اعلام نکرده، اما هنوز مشخص نیست که آیا پای این سامورایی جذاب به بازارهای جهانی هم باز میشود یا خیر.