افت قیمت ۸۲ هزار دلاری پورشه تایکان پس از ۲۳۰ کیلومتر کارکرد!
تصور کنید خودرویی در اختیار دارید که از فراری SF90 و تسلا مدل S پلد شتاب سریعتری دارد اما وقتی میخواهید آن را بفروشید، با درهای بسته روبرو میشوید. این سرنوشت تلخ و عجیب پورشه تایکان توربو GT است؛ سوپرسدانی که بازار به آن «نه» بزرگی گفت. معمولاً خودروهای سری GT پورشه حکم شمش طلا را دارند. مدلهایی مثل 911 GT3 RS بهمحض خروج از نمایندگی، قیمتی چند برابر پیدا میکنند اما قدرتمندترین سدان تاریخ پورشه، این قانون نانوشته را نقض کرد و با واقعیتی بیرحمانه روبرو شد.
اخیراً یک نمونه تقریباً صفرکیلومتر از این خودروی برقی در حراجی عرضه شد. این خودرو تنها ۲۲۷ کیلومتر کارکرد داشت و عملاً هنوز بوی نویی میداد اما نتیجه حراجی یک فاجعه تمامعیار برای فروشنده بود. قیمت رسمی این خودرو با تمام آپشنها حدود ۲۳۸,۳۰۰ دلار بود اما پس از پایان مهلت حراجی، بالاترین پیشنهادی که ثبت شد، فقط ۱۶۷ هزار دلار بود. این یعنی ریزش قیمتی معادل ۸۲ هزار دلار برای خودرویی که هنوز حتی یکبار هم بهطور کامل شارژ نشده است! این تایکان توربو GT یک نسخه معمولی نبود و از پکیج وایساخ بهره میبرد که به معنای حذف صندلیهای عقب برای کاهش وزن، استفاده از فیبر کربن و نصب یک بال عقب ثابت است. با قدرتی معادل ۱۰۱۹ اسب بخار، این ماشین میتواند در کمتر از ۱.۹ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.
اما چرا چنین شاهکاری خریدار ندارد؟ پاسخ در افت قیمت وحشتناک خودروهای برقی لوکس نهفته است. تایکان دقیقاً مثل پسرعموی خود، آئودی e-tron GT، در بازار دستدوم با بیمهری شدیدی روبرو شده است. خریداران ثروتمند نشان دادهاند که حاضر نیستند برای یک سدان برقی پیست محور که صندلی عقب ندارد و کارایی روزمرهاش محدود است، چنین مبالغ سنگینی بپردازند. سرعت و شتاب خیرهکننده روی کاغذ جذاب است اما وقتی پای پول وسط میآید، بازار منطق خودش را دارد. این حراجی پیامی روشن برای کل صنعت خودروسازی داشت. دوران طلایی که هر خودروی خاصی با سود فروخته میشد، حداقل برای سوپراسپرتهای برقی به پایان رسیده است.