راز قیمت ارزان باطری‌های تولید چین، تعمیر غیرممکن و عمر کوتاه

شنبه 6 دی 1404 - 15:00
مطالعه 3 دقیقه
باطری‌های تولید چین
خرید یک تسلا با باتری چینی شاید در ابتدا ارزان‌تر باشد اما گزارش‌های جدید از خرابی‌های فاجعه‌بار و هزینه‌های تعمیر سرسام‌آور خبر می‌دهند.
تبلیغات

خرید یک خودروی برقی مدرن مثل تسلا، معمولاً با وعده‌ی صرفه‌جویی در هزینه‌های نگهداری همراه است اما همیشه اوضاع طبق برنامه پیش نمی‌رود. گاهی انتخاب گزینه‌ی ارزان‌تر در روز اول، می‌تواند سال‌ها بعد به یک کابوس مالی تمام‌عیار تبدیل شود. به‌تازگی متخصصان تعمیرات در اروپا، زنگ خطر را درباره‌ی نرخ خرابی عجیب باتری‌های چینی در برخی مدل‌های تسلا به صدا درآورده‌اند. طبق داده‌های منتشر شده توسط مرکز تخصصی EV Clinic، باتری‌های ساخت ال‌جی که در چین تولید می‌شوند، عملکردی بسیار ناامیدکننده نسبت به رقبای آمریکایی خود نشان داده‌اند.

مشکل اصلی اینجا است که باتری‌های موردبحث تقریباً از همان روز اول تولید، فرسوده هستند. تکنسین‌ها متوجه شده‌اند که سلول‌های باتری پاناسونیک (ساخت آمریکا) در حالت نو، مقاومت داخلی بسیار پایینی در حدود ۱۰ میلی‌اهم دارند که این به معنای سلامت کامل و جریان‌دهی عالی خواهد بود؛ اما ماجرا برای سلول‌های چینی متفاوت است. سلول‌های نوی ال‌جی که از کارخانه نانجینگ خارج می‌شوند، میانگین مقاومتی حدود ۲۸ میلی‌اهم دارند. برای اینکه عمق فاجعه را درک کنید، باید بدانید که باتری‌های پاناسونیک تازه زمانی که در آستانه‌ی خرابی قرار می‌گیرند به این عدد می‌رسند. به زبان ساده، عمر باتری چینی از جایی شروع می‌کند که باتری آمریکایی دارد تمام می‌شود.

وقتی یک ماژول باتری پاناسونیک خراب می‌شود، معمولاً تک‌سلول‌ها را می‌توان تعویض کرد اما در مورد نسخه‌های چینی ال‌جی، بیش از ۹۰ درصد موارد اصلاً قابل تعمیر نیستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد وقتی یک ماژول ال‌جی خراب می‌شود، تخریب چنان گسترده است که از ۴۶ سلول موجود در آن، حدود ۱۵ سلول کاملاً از کار افتاده‌اند و بقیه نیز وضعیت وخیمی دارند. این یعنی تعمیرکار چاره‌ای جز دور انداختن کل پک و تعویض کامل آن ندارد؛ موضوعی که از نظر اقتصادی اصلاً توجیه ندارد.

تفاوت کیفیت ساخت، مستقیماً روی کارکرد خودرو تأثیر می‌گذارد. تجربه نشان داده که باتری‌های پاناسونیک می‌توانند تا حدود ۴۰۰ هزار کیلومتر دوام بیاورند اما تخمین‌ها برای باتری‌های چینی ال‌جی روی عدد ۲۵۰ هزار کیلومتر متوقف شده که به معنای ۳۷ درصد عمر کمتر است؛ اما ضربه نهایی جایی است که فاکتور تعمیر صادر می‌شود. اگر مجبور به تعویض کامل پک باتری شوید، برای مدل پاناسونیک باید حدود ۹,۵۰۰ دلار هزینه کنید؛ اما به دلیل ساختار پیچیده و خرابی‌های گسترده در مدل‌های چینی ال‌جی، هزینه جایگزینی آن به رقم سرسام‌آور ۱۸ هزار دلار می‌رسد. شاید در نگاه اول، خرید نسخه‌های چینی با قیمت پایین‌تر جذاب به نظر برسد اما برای کسانی که قصد دارند خودروی خود را سال‌ها نگه دارند، پرداخت مبلغ بیشتر برای باتری‌های باکیفیت‌تر، یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه است.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.