تولد دوباره اسطوره ژاپنی، داتسون 240Z با قلبی مدرن و قیمتی نجومی
وقتی صحبت از خودروهای اسپرت ژاپنی به میان میآید، داتسون 240Z یکی از پیشگامان است که میراث آن همچنان با نیسان Z ادامه دارد. کاپوت کشیده، صندوق کوتاه و خطوط بدنهٔ تمیز و سیال این خودرو، حتی با گذشت پنج دهه، همچنان چشمنوازتر از بسیاری از خودروهای امروزی است. خیلیها رؤیای بازسازی یکی از این جواهرات را در سر دارند اما واقعیتِ مبارزه با زنگزدگی و جستجو برای قطعات نایاب، اغلب این رؤیا را به کابوس تبدیل میکند؛ اما راه دیگری هم وجود دارد؛ خرید نمونهای که توسط اساتید این فن، جانی دوباره گرفته است. شرکت بریتانیایی MZR روداسپرت دقیقاً همین کار را کرده و یک 240Z را به سطحی رسانده که هم در خیابانهای مدرن میدرخشد و هم اصالت خود را فریاد میزند.
ماجرا با یک بدنهٔ سالم مدل ۱۹۷۳ از کالیفرنیا آغاز شد. تیم بازسازی، خودرو را تا رسیدن به فلز خالص لخت کردند و پس از درزگیری دقیق، آن را با رنگی خاص به نام «سبز میراث MZR» پوشاندند. این رنگ شاید در نگاه اول شبیه سبز مسابقهای بریتانیا باشد اما هویت منحصربهفرد خودش را دارد. ظاهر خودرو با سپرهای کرومی بازسازی شده و با کاورهای چراغ کمیاب کارخانهای، به هویت کلاسیک اصلی خودرو وفادار مانده است. وقتی درِ خودرو را باز میکنید، داشبورد اصلی و بدون ترکخوردگی، شما را به دهه ۷۰ میلادی پرتاب میکند؛ اما با کمی دقت، متوجه حضور تکنولوژیهای نامحسوس میشوید. یک سیستم پخش بلوتوث که ظاهری کاملاً کلاسیک دارد، در کنار صندلیهای چرمی مشکی و عایقبندی صوتی کامل، فضایی راحت و مدرن را برای سرنشینان فراهم کرده است.
جادوی اصلی اما زیر کاپوت رخ داده است. موتور اصلی ۲.۴ لیتری جای خود را به یک پیشرانه قدرتمندتر ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی داده است. هدف از این تغییر، رسیدن به اعداد و ارقام عجیبوغریب نبوده، بلکه تمرکز روی گشتاور و لذت رانندگی بوده است. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس پنج سرعته دستی (متعلق به نیسان S13) و یک دیفرانسیل لغزش محدود به چرخها منتقل میشود. سیستم تعلیق با فنرهای Eibach و کمکفنرهای Tokico کاملاً بهروز شده و وجود فرمان هیدرولیک باعث میشود پارک کردن این پیرمرد ژاپنی، بهسادگی پارک کردن یک هاچبک مدرن باشد.
این خودروی خاص که پس از بازسازی تنها ۸۸۰۰ کیلومتر کارکرد داشته، اکنون با قیمت ۸۰ هزار پوند برای فروش گذاشته شده است. شاید این رقم برای یک خودروی ۵۰ ساله گزاف به نظر برسد اما برای عاشقان واقعی که به دنبال یک کلاسیکِ بیدردسر و آمادهٔ سفر هستند، این داتسون سبزرنگ، گزینهای است که بهراحتی نمیتوان از آن گذشت.