ایستگاه خبر

بدنه خودروهای ایرانی از ورق‌های فولادی استاندارد ساخته شده است؟

­­رئیس سازمان ملی استاندارد از اجبار خودروسازان به استفاده از ورق فولادی استاندارد با ضخامت ۰.۷ میل خبر داد.

مهدی اسلام پناه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در مورد استاندارد بدنه خودرو، اظهار کرد: استانداردهای تولید ورق‌های فولادی اجباری است؛ استحکام بدنه خودرو اصولاً وابسته به فاکتورهای متعددی از جمله جنس، ضخامت و طراحی بدنه است.

وی اضافه کرد: در کنار همه موارد گفته شده، نحوه چیدمان قطعات کنار هم تضمین کننده استحکام بدنه خودرو خواهد بود؛ یعنی تجهیزات جوشکاری، فرم دهی، قالب دهی و پرس فاکتورهای مؤثر در تضمین استحکام بدنه خودرو هستند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ضخامت ورق خودرو در بخش‌های مختلف خودرو متفاوت و وابسته به محل کاربرد آن است؛ آنچه به طور معمول اهمیت دارد استفاده از ورق‌های استاندارد اجباری شده داخلی است تا بتواند ایمنی لازم را برای بالا بردن عملکرد داشته باشد. سازمان ملی استاندارد به طور دوره‌ای این استانداردها را کنترل می‌کند و در مواردی که احتمالاً ورق‌های فولادی غیراستاندارد استفاده شود، اعمال قانون خواهیم کرد.

اسلام پناه با بیان اینکه استحکام بدنه از مؤلفه‌های فنی متعددی برخوردار است، گفت: در آزمون‌ها این استحکام خود را نمایان می‌کند که از میزان ضربه، مقاومت بدنه مشخص می‌شود. ضخامت استاندارد ورق خودرو ۰.۷ میل است و مبتنی بر این عدد باید سفارشان ثبت شود.

اظهارات فولادسازان در مورد کیفیت ورق‌ها؛ مشکل کار اینجاست!

سال گذشته مسئول استاندارد و کیفیت انجمن تولیدکنندگان فولاد در مصاحبه‌ای اظهار داشت: «اگر بخواهیم فولاد به روز دنیا را برای خودروسازان تولید کنیم، ضعف داریم، ضمن اینکه از میزان تولید فولادساز خواهد کاست، به‌طوری که از تولید ۷ میلیون تنی فولاد مبارکه، درصد قابل ملاحظه‌ای از تولید کم می‌شود، البته ورقی که اکنون استفاده می‌شود غیر استاندارد نیست.»
باقری می‌افزاید: «به دنبال افزایش استحکام بدنه خودرو هستیم که راه آن تنها از طریق افزایش ضخامت بدنه خودرو میسر نمی‌شود بلکه نوع و جنس فولاد مصرفی نیز مؤثر است. بر اساس یکی از طرح‌های تعریف شده ۱۰ ساله در سایپا، یکی از اهداف این بود که تا سال ۱۴۰۰، به تدریج نوع فولاد مصرفی تغییر پیدا کند و به جای فولاد فوق کششی از فولاد پراستحکام کم آلیاژ که اکنون در خودرو‌های به روز جهان استفاده می‌شود، استفاده کنند.»
وی تأکید می‌کند: «در سال ۱۹۹۴ میلادی کنسرسیومی (مجموعه) از ۳۵ کشور جهان با هدف استفاده از ورق‌های فولادی در بدنه خودرو تشکیل شد که این کار کاهش وزن بدنه خودرو و به دنبال آن کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها را به دنبال داشت. آنچه در مورد فولاد مورد استفاده در صنعت خودرو مطرح می‌شود، بحث مربوط به ضخامت بدنه خودروست؛ در گذشته ضخامت بدنه در پیکان ۰.۸۸ میلی‌متر بود، اما اکنون در خودرو‌های جدیدتر مثل پژو، سمند و محصولات سایپا مانند پراید و تیبا به ۰.۷ کاهش پیدا کرده است.»

خودروسازان در مورد کیفیت ورق خودروهای تولیدی چه می‌گویند؟

مدتی است که فضای مجازی پر از محتواهای مختلف با موضوع کیفیت بدنه خودروهای ایرانی به ویژه تولیدات ایران خودرو شده است؛ در این ویدئوها افراد اقدام به فشار در نواحی مختلف خودروها نموده و فرورفتگی بدنه را به تصویر می‌کشند. ایران خودرو در واکنش به این فیلم‌ها بارها اقدام به انتشار جوابیه کرده‌است.

ایران خودرو قاطعانه هرگونه کم‌فروشی را رد کرده و اعلام می‌کند که ورق‌های رویین بدنه هیچ نقشی در ایمنی خودرو نداشته و خودروهای تولیدی در شرایط استاندارد هستند. البته که این شرکت تفاوت بدنه خودروهای جدید را با تولیدات ده سال قبل رد نمی‌کند بلکه این اتفاق را در راستای پاس کردن استانداردهای تصادف به ویژه موارد حفاظتی از عابر پیاده می‌داند.

به جز ضخامت ورق‌ها، وزن خودروها هم کاهش پیدا کرده؟

نکته بسیار جالب و قابل تأمل دیگر به وزن خودروها بر می‌گردد؛ به ادعای فروشندگان بدنه‌های خام و استوک، وزن این قطعات نسبت به گذشته کاهش داشته است. این ادعا نه تنها از سوی شرکت همچنان بی پاسخ مانده بلکه در اقدامی جدید محصولات ایران خودرو در حال چاق شدن هستند! به طور مثال دنا پلاس اتوماتیک که در گذشته طبق اطلاعات ارائه شده از سوی شرکت ۱۳۷۹ کیلوگرم وزن داشته در جدیدترین به روزرسانی وب‌سایت این شرکت به وزن ۱۴۰۰ کیلوگرم رسیده است!

نظر شما در خصوص کیفیت بدنه‌ خودروهای ایرانی چیست؟  تجربیات و مستندات خود را از مقایسه تولیدات قدیمی و جدید و همچنین تصادف با این خودروها با پدال به اشتراک بگذارید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۱ دیدگاه‌ها

  1. sinasvj

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (246 ديدگاه)

    سوالی بس خنده دار

    موافقم 76
    مخالفم 3
    1. A.az

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (142 ديدگاه)

      چه نظر و ادعایی میتونیم داشته باشیم وقتی برای خرید همین حلبی ها سر و دست می‌شکنیم و تو هزار تا پیش فروش و قرعه کشی خودمونو میکشیم
      ما این شرایط رو قبول کردیم اونا هم دارن استفادشونو میکنن

      موافقم 69
      مخالفم 5
      1. Alireza

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        یعنی واقعا قادر به درک این مسئله نیستی مجبوریم واقعا🤔

        موافقم 31
        مخالفم 16
        1. A.az

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (142 ديدگاه)

          😐

          موافقم 2
          مخالفم 2
        2. شاهین

          ۱۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (1167 ديدگاه)

          امثال شما همچین میگن مجبوریم انگار بجای نون و برنج سالی یک عدد ماشین میخورن تا زنده بمونن!!!
          چیو مجبورید دقیقا؟ اون گاری صفر کیلومتر کارخونه ای چی داره که یه ماشین کارکرده نداره؟ میخوای بگی بی خرجه؟ بیا بهت نشون بدم چند مورد که مشکل برقی و کلاچ و گیربکس و موتور و … دارن و نمایندگی هم رفع مشکل رو دایورت میکنه به مرور زمان

          موافقم 7
          مخالفم 1
      2. sinasvj

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (246 ديدگاه)

        بله متاسفانه تا مردم آگاهی ندارن و جوونامون ELX رو با Golf GTI مقایسه میکنن نباید از سازنده این آشغالا چیزی بیشتر از اینو انتظار بریم که 206 رو با لندکروز مقایسه کنن

        موافقم 45
        مخالفم 1
        1. Aman

          ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          Elx آشغال قدیمی بیش نیست با اون اتاق بی معنیش .
          پیکان =elx

          موافقم 1
          مخالفم 0
      3. X

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1036 ديدگاه)

        بنده دلیل چاق شدن دنا پلاس رو استاندارد های یورو پنج که باعث تنبل شدن ماشین و اضافه وزن شده میدونم
        بعد بنزین یک قاشق سماق توی باک بریزید سنگین تر نشه
        نظر دوستان و مهندسین هم برای بنده جالب میتونه باشه

        موافقم 20
        مخالفم 5
    2. مانی

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (255 ديدگاه)

      نکته اول : مسئله ایمنی یک خودرو به ضخامت ورق بدنه آن ربط مستقیمی ندارد بلکه امروزه بدنه خودروهای مدرن طوری طراحی می شود که انرژی جنبشی حاصل از تصادف را همان لحظات نخست برخورد در خود جذب و هضم کند،یعنی باید ضخامت بدنه خودرو و مقاومت شاسی آن به اندازه ای باشد که انرژی جنبشی حاصل از تصادف را در همان ثانیه های اول در خود جذب و هضم کند.به همین خاطر،باید بدنه خودرو طوری طراحی شود که انرژی جنبشی را قبل از رسیدن به اتاقک سرنشینان و ستون A در خود جذب کند.قبل از دهه هشتاد میلادی اینطور تصور می شد که با بالا بردن ضخامت بدنه یک خودرو می توان ایمنی آن را بالا برد ولی بعدها مشخص شد که بدنه های ضخیم برخی از خودروها،به ویژه خودروهای بزرگ و سنگین آمریکایی،انرژی حاصل از تصادف را مستقیما به سرنشینان منتقل نموده و ضربات مرگباری را در هنگام تصادف متوجه آنها می کنند.به همین خاطر،شرکت های پیشرو ژاپنی و آلمانی مثل تویوتا و هوندا و مرسدس بنز و ب ام و و آئودی و غیره نقاط شکست و ضربه گیر را در بدنه خودروها تعریف نمودند و از طراحی گوه ای و آئرودینامیک برای فرم دهی به خودروهای خود استفاده نمودند و البته طراحی های تیز و مکعبی و مستقیم سابق را کنار گذاشتند.در ضمن،تجهیزات دیگر مثل کمربندهای ایمنی پیش کشنده،کیسه های هوا،ترمز ضد قفل و سامانه های تکمیلی دیگری برای ارتقاء ایمنی یک خودرو معرفی شد که همه آنها در ارتقای ایمنی یک خودرو موثر بودند.بالاتر از همه،دولت ها در اغلب کشورهای دنیا استانداردهای جدید و سخت گیرانه ای برای ایمنی خودروهای جدید تعریف نموده و دهها موسسه ایمنی از جمله یوروانکاپ،IIHS،NHTSA و موسسات ایمنی ریز و درشت دیگری دراسترالیا، ژاپن،چین،کره جنوبی،هند،آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی و شرق آسیا برای تست ایمنی خودروهای جدید تأسیس شدند.
      نکته دوم : متأسفانه در برخورد با مسئله ایمنی خودروهای داخلی به جای کار کارشناسی معتبر و ارائه داده های علمی و فنی آزمون پذیر، شاهد ترویج ایده های بسیار عقب مانده و عوامانه و احمقانه و ضد علمی مثل نمایش فشار انگشتان دست به بدنه های خودروهای داخلی در فضای مجازی و حتی رسانه ای به جای تست آن خودروها در موسسات ایمنی معتبر دنیا مثل یوروانکاپ و غیره هستیم.البته طبیعی هم هست،چون به نظر می رسد که نیت واقعی کسانی که این مسائل را مطرح می کنند واقعا و یا شاید هم اصلا حمایت و دفاع از حقوق مصرف کنندگان خودرو در ایران نیست بلکه هدف این جماعت صرفا تخریب و عقده گشایی و تحریک عوام بر علیه خودروسازان داخلی هست حالا با هر ابزار و وسیله احمقانه و ضد علمی که انجام بشود برایشان مهم نیست.چون اگر این جماعت واقعا دغدغه خودروی ایمن و مدرن برای مصرف کنندگان داخلی داشتند این همه سد و مانع بر علیه سرمایه گذاری برندهای معتبر و نیز ،ورود خودروهای مدرن و ایمن ایجاد نمی کردند.بازیچه دست این جماعت نشویم.

      موافقم 9
      مخالفم 19
      1. Hamid3x

        ۱۷ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (397 ديدگاه)

        تو خود این خبر گفته نوع الیاژ فولادی تولید داخل ضعف داره، ما هنوز تو ساخت فولاد برای استفاده در خیلی از صنایع مخصوصا راه اهن مشکل داریم بعد شما داری میگی که نه ربطی به فولاد استفاده شده نداره؟
        حالا اینکه با فشار دادن دارند نشون میدن
        یعنی مردم، خودروساز، اداره استاندارد این ورق فولادی ضعیف و غیر استاندارده
        باشه ورقه رویی برای عابر پیاده باید منعطف بشه ولی دیگه چرا ستون ها و شاسی اصلی ضعیفه؟

        خیلی از شرکت ها سالهاست دارند از فولاد تقویت شده استفاده میکنند ولی تو خودروهای داخلی تا اونجا که اطلاع دارم بجز تارا و شاهین اونم بصورت محدود تو باقی خودروهای دیگه استفاده نمیشه

        موافقم 7
        مخالفم 2
        1. مانی

          ۱۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (255 ديدگاه)

          دوست عزیز،اگر در کامنت من کمی دقت می کردید،می دیدید که من در آنجا گفتم که ضخامت بدنه یک خودرو تنها پارامتر در سنجش ایمنی آن خودرو نیست بلکه اساسا مقاومت و جنس و سختی و آلیاژ به کار رفته در شاسی یک خودرو و همانطور که شما فرمودید،مقاومت ستون های A و B و C و کلا اتاقک سرنشینان یک خودرو باید در حدی باشد که انرژی جنبشی حاصل از تصادف را در همان ثانیه های اول در خود جذب و هضم کند و این امر تنها در سایه تست های تصادف معتبر و شبیه سازی های کامپیوتری و تعریف نقاط شکست در بدنه یک خودرو صورت می گیرد و نه صرفا با بالا بردن ضخامت بدنه یک خودرو… و صد البته در هیچ جای دنیا ایمنی یک خودرو را با اعمال فشار انگشتان دست اندازه گیری نمی کنند و احتمالا این روش ضد علمی و احمقانه تنها برای بازی های رسانه ای و تحریک احساسات عوامانه بر علیه خودروسازان برای رسیدن به مقاصدی خاص هست.
          اما نکته دوم که باید مد نظر قرار گیرد این است که استانداردهای ایمنی در دنیای امروز بسیار پیشرفت کرده است و قابل مقایسه با دهه های 70 و 80 یا 90 میلادی نیست و صد البته بسیاری از خودروهایی که امروزه در خط تولید خودروسازان داخلی ما قرار دارند مربوط به دهه 80 یا 90 میلادی است و یا پلت فرم آنها مربوط به خودروهای این دوران است.مثلا پراید که امروزه پلت فرم آن در بسیاری از محصولات سایپا استفاده می شود،در سال 1986 میلادی (1364 هجری شمسی) معرفی شد و در همان زمان هم از طرف موسسه ایمنی ADAC آلمان خودرویی «ناامن» اعلام شد.آیا به نظر شما خودرویی که استانداردهای ایمنی سال 1986 را نتوانسته است پاس کند از عهده استانداردهای ایمنی سال 2023 میلادی بر می آید؟آیا مشتقات این خودرو مثل تیبا،ساینا،کویئک و غیره می توانند استانداردهای امروزی را پاس کنند؟پس می بینیم مقایسه ایمنی خودروهای قدیمی با خودروهای روز و ایمن دنیا از اساس مردود است.چون اساسا این خودروها قابل مقایسه نیستند.پژو 405 در سال 1988 میلادی (1366 هجری شمسی) به بازار آمد و نسبت به استانداردهای آن روز خودرویی مقبول بود ولی آیا این خودرو با استانداردهای ایمنی امروز قابل مقایسه هست؟آیا ایمنی پژو پارس که نسخه فیس لیفت همین پژو 405 است را می توان با یک تویوتا کرولا مدل 2023 مقایسه کرد؟این امر درباره سمند و دنا هم که بر اساس پلت فرم همین پژو 405 توسعه یافته اند نیز صادق است.پس چنین مقایسه هایی اساسا بی ربط و انحرافی است چون هیچ پشتوانه علمی و فنی پشت آن نیست.
          نکته جالب دیگر و یا شاید نکته بسیار مشکوک دیگر در این ماجرا و یا سریال کشدار «ایمنی پایین خودروهای داخلی» این است که چرا الان یک عده آدم عامی و جوگیر از خواب چند ده ساله بیدار شدند و ادعا می کنند که فرضا پژو پارس و یا خودروهای دیگر داخلی خودروهای امنی نیستند؟ مگر خط تولید پژو پارس خودرو از سال 1379 شمسی در ایران خودرو کلید نخورد؟چطور پس از گذشت 23 سال حالا یک عده آدم مشکوک در فضای مجازی دم از ناامن بودن این خودرو می زنند و با فشار انگشتان دست از کشفیات علمی و فنی خود رونمایی می کنند؟پس این همه مدت این جماعت افشاگر کجا بودند؟مگر این افراد در همین داخل ایران زندگی نمی کردند آیا آنها تازه فهمیدند که ورق سقف پژو پارس از ورقی نازک است؟!مگر همین خط تولید پژو 405 در سال 1369 و خط تولید پراید از همان سال 1372 برقرار نشد واقعا چطور پس از 20 یا 30 سال یک عده در فضای مجازی به یاد ایمنی پایین چنین خودروهایی افتادند؟
          اگر اسم این کارها سیاه بازی و تئاتر رسانه ای و فیل هوا کردن نیست پس چیست؟به نظر می رسد که ما به معنای واقعی کلمه مسخره دست یک مشت آدم شیاد شدیم که از احساسات ما بر علیه خود ما استفاده می کنند.

          موافقم 6
          مخالفم 6
      2. علی

        ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دوست عزیز داری میگی طراحی مدرن و بروز نه طراحی های 50سال پیش در نظر داشته باش خودرو های جدید داخلی هم منظورم تارا یا همون پژو 301 در طراحی شاسی و چهار چوب اتاق سرنشین با نسخه اصلی تفاوت داره پس لطفاً ایمنی سایپا و ایران‌خودرو را با تویوتا و هیوندا مقایسه نکنید بگید ایمنی به ضخامت ربطی نداره

        موافقم 5
        مخالفم 1
      3. amirali

        ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (185 ديدگاه)

        دوستان عزیز بنده به شدت منتقد خودروهای داخلی بوده و هستم فقط مد نظر داشته باشید حتی اگر ضخامت فلز بدنه 2 برابر هم بشود در تصادفات باز هم مچاله خواهد شد بر طبق قانون ضربه که همان فرمول جرم ضربدر سرعت است و با توجه به سطح تماس در زمان تصادف ، انرزی بالایی به دو سطح کوچک وارد می شود که صد در صد این انرژی فلز بدنه را مچاله و دفرمه خواهد کرد . انچه باعث ایمنی سرنشینان می شود دمپ شدن ضربه توسط شاسی و ستون ها است بنحوی که تغییر شکل انها نباید به گونه ای باشد که برهم خوردن شکل فضای اتاق خودرو سبب اسیب دیدن و یا گیر افتادن سرنشینان بشود .

        موافقم 6
        مخالفم 1
      4. محمد

        ۹ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        با جملات این آقای مانی، جای گناه کار (مافیای خودرو) با بی گناه عوض شده و کم کم و ذره ذره داره توصیف میکنه که گناهکاران بی گناه نما، مورد ظلم و تعرض واقع شده اند، در صورتی که ناجی این مردم هستند.
        و آن بی گناهان گناه کار هم با مقاصد شوم دارن این گناه کاران بی گناه نما رو هدف قرار میدن تا نابودش کنن و نتونن به اهداف متعالیشون برسن.

        از طرفی هم با سفسطه منطقیش و اینکه خیلی علم داره به مسایل روز اینچنی، همانطور که در پاراگراف اول از بدنه و ایمنی خودروها سخن گفت، داره برچسب احساساتی بودن رو به عموم مردمی میزنه که طبق ادعای خودش گرفتار یه عده شیادی هستند که میخواهند صنعت خودرو رو تخریب کنن، بی خبر از اینکه خودش در دام جهل و ناآگاهی قرار گرفته و خود نمی داند.

        صنعت خودرو در ایران کاملا انحصاری و دارای قدرتی فراقانونی است. این یعنی عوام اگر بخواهند از خودروسازان به هر دلیلی در مراجع قانونی طرح شکایت کنند هیچ قانونی برای رسیدن به اهدافشان آنها را حمایت نمی کند. (جنابعالی اگر مورد دارید معرفی نمایید)
        خودرو سازان خارجی قبل از عرضه عمومی هر خودرویی، گواهی ایمنی را از موسسات ایمنی دریافت سپس اقدام به عرضه عمومی میکنند. آیا خودروسازان داخلی اینچنین میکنند؟
        عوام سالهای سال است که از این خودروهای بی کیفیت خسته و دلزده شده اند و همیشه نقدی تند بر آن داشته اند ولی چون مافیای خودرو (از آن سیاستمدار گرفته تا آن زیردست خودروساز) اجازه انتخاب را از این عوام به وسیله انحصار بازار از راه حذف رقبای خارجی و عرضه کم خودرو گرفته است پس چاره ایی جز تن دادن به این آشغالها ندارند (باید با یه چیزی سفر کنند، نمی شود با حیوان سفر کرد) و یکی از دلایل اینکه جدیدا نقدشان صریحتر شده است خب معلوم است قدرت فضای مجازی، که جنابعالی هم به وسیله آن دارید روی خودرو سازان را سفیدشویی میکنید، حالا به هر دلیلی که خودتون میدانید، ولی خب …؟!

        اما توصیه بند به جنابعالی و دیگر خواصی که مثل شما فکر میکنن، همیشه سعی کنید قبل نوشتن، شعور عوام رو بسنجید. الحمدلله عوام شعورشان به قدری است که اهداف پشت حرفهای بی سر و ته را تشخیص دهند.

        موافقم 2
        مخالفم 1
  2. میثم

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (104 ديدگاه)

    اینم یه بهونه دیگه برای گرون کردن.

    موافقم 35
    مخالفم 4
  3. amir

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2351 ديدگاه)

    حالا بعدا تولیدات بعدی با پسوند حلبی پلاس تولید میشن؟؟؟ یا لگن زره پوش ؟ آفتابه ضد گلوله؟؟

    موافقم 40
    مخالفم 2
  4. عارف

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (322 ديدگاه)

    میگم افراد بی اطلاع در جایی نامناسب گماشته میشوند . ماشینهای نظامی سبک هم از ورق ۷ میل استفاده نمی کنند چه رسد به ماشین سواری . منظور این استاد ۷/. میل هست . یعنی همان ضخامت ورق کابینت فلزی داخل آشپزخانه ها ، حالا با آلیاژ متفاوت . خیلی حرف در مورد نوع و ضخامت ورق خودرو و یا نوع جوشکاری و پل زدن زیر ورق وجود دارد که از حوصله ی این جمع خارج است

    موافقم 57
    مخالفم 3
    1. ali_x76

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (341 ديدگاه)

      ورق ۷ میل برای خودرو بسیار ضخیمه، در عین حال ورق ۷ دهم هم بسیار نازکه.
      حدس میزنم ورق فعلی خودرو‌های ایرانی، ضخامتی حدود ۱.۵ تا ۲ میل داشته باشن.
      اما در اصل، مشکل ایمنی خودروها ضخامت کم ورق نیست، بلکه آلیاژ ضعیفه که تنش تسلیم پایینی داره…

      موافقم 15
      مخالفم 24
      1. JoJo

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (77 ديدگاه)

        من چند تا سایت رفرنس رو نگاه کردم و اینطور گفته بود :
        ضخامت ورق گالوانیزه خودرو های کلاسیک دهه ۴۰ الی ۶۰ (میلادی) ۱ الی ۲ میلی متر بوده .
        ضخامت خودرو های مدرن و امروزی هم بین ۰/۶ الی ۰/۸ میلی متر هست.
        و موضوعی که مطرح میشه اینجاست که تقریبا بیشتر خودرو های روز دنیا از این شرایط بهره مند هستن ، پس احتمالا این ورق ها یا قطر مورد نظر رو ندارند و یا آلیاژ مناسبی ندارد .

        موافقم 32
        مخالفم 1
        1. علیرضا

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (176 ديدگاه)

          فرض بر اینکه آلیاژ یکی باشه و قطر هم یکسان باز هم خودروهای تولید داخل به خاطر فناوری قدیمی که استاندارد های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ رو شامل میشه شاسی طوری ساخته شده که توی ضربات به جای ذره ذره له شدن از یک نقطه خم بشه و در واقع بشکنه
          اشکال کار عدم فناوری به روز ساختار شاسی هست که خودروهای داخلی یک ستاره به زور میگیرن و خودروهای خارجی ۵ ستاره ایمنی دارن

          موافقم 19
          مخالفم 0
    2. حسین

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (376 ديدگاه)

      کلا این موضوع ضخامت ورق که مطرح کردن برای گمراه کردن افکار هست، بله ورق 7 دهم در خودروسازی دنیا استفاده میشه ولی آلیاژ ورق از نوع استحکام بالا هست که اصلا فولاد مبارکه توانایی تولیدش رو نداره. یعنی اگه قرار هست ورق 7دهم استفاده بشه باید ورقش هم وارد بشه که به خاطر قیمت بالا منتفی هست. پس کلا نتیجه میگیریم اگه جون خود و اطرافیانتون رو دوست دارید خودروی ساخت داخل نخرید.

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. Bagher

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (121 ديدگاه)

        همین الان ورق هایی که برا تارا استفاده میکنن رو وارد میکنن ولی بقیه ایرانی هستن
        ولی حرفش هست که قراره ورق های تارا رو هم فولاد مبارکه تامین کنه

        و در مورد حرف آخرتون مگه مردم درآمدشون با قیمت خودرو های خارجی میخونه
        از اونی که به زور پراید 85 میخره انتظار داری ماشین خارجی بخره؟

        موافقم 3
        مخالفم 3
  5. TRD PRO

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سازنده ناراضی – ناظر ( الکی و دکوری ) ناراضی – محیط زیست ناراضی – پلیس راهور ناراضی – خریدار ناراضی – تغییر غیرممکن .

    البته وقتی مسئولی مثل سیرملیم در مملکت باشه ، و صد البته ما مردمی که به اون و امثالهم رای دادیم ، بیشتر ازین هم توقع نمیره .

    موافقم 54
    مخالفم 2
  6. Absurd Hero

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (166 ديدگاه)

    «بلکه این اتفاق را در راستای پاس کردن استانداردهای تصادف به ویژه موارد حفاظتی از عابر پیاده می‌داند»
    سایپا اگه بعداً بدنه پلاستیکی ساخت بدونید قصدش خیر بوده

    موافقم 36
    مخالفم 1
  7. MC20

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1617 ديدگاه)

    یه چیزی در برنامه ثریا ، خودشون از شبکه یک ، گفتند که با چشمام دیدم اما سرم سوت کشید … مجری مکتبی برنامه با تعجب زاید الوصفی لیست شرکت هایی که سنگین ترین معافیت های مالیاتی گرفته بودند و اعلام کرد …

    شرکت فولاد مبارکه ، سال 1401 (اگر سال رو اشتباه نکنم ) سود خالص عملیاتی اش بوده 108 هزار میلیارد تومن ، یعنی 108 همت …

    مالیاتی که به فولاد مبارکه تعلق گرفته بوده 32500 میلیارد تومن ، یعنی 32.5 همت بوده …

    بعد تلاشگران عرصه تولید رفتند و تعامل کردند با دوستان اداره مالیات ، مبلغ 4500 میلیارد تومن ، فقط مالیات پرداخت کردند و مبلغ 28000 میلیارد تومن معافیت مالیاتی گرفتند …

    مجریه داشت دیوانه میشد …

    از میهمان برنامه پرسید ، چرا باید 28 هزار میلیارد تومن ، به فولاد مبارکه معافیت بدهند ؟

    یارو هم گفت حرف ما هم همینه …

    باز مجریه طاقت نیاورد و گفت آخه چه طوری میشه از سود عملیاتی 108 هزارمیلیارد تومنی ، فقط 4500 میلیارد تومن مالیات بدی …

    میهمان میگفت ما خودمون هم به این لابی ها معترضیم و شروع میکرد رفتن سمت کوچه علی چپ …

    حرف میهمان برنامه که تموم میشد ، باز مجریه طاقت نمیاورد و میگفت 28 همت پول یارانه مثلا 60 میلیون نفره …
    یارو همین جوری نگاهش میکرد …

    شرکت بعدی اسمش یادم نیست ولی فکر کنم
    ” پ ستاره خ ف ” ، بود که دوستان زحمت کشیده بودند و سود خالص عملیاتی 38500 میلیارد تومنی داشتند …
    مالیات تعلق گرفته 18500 میلیارد تومن …
    اما مبلغ پرداختی 1800 میلیارد تومن بوده …

    دیگه سرم درد گرفت ، چند تا انرژی مثبت برای همشون حواله کردم و تلویزیون رو خاموش کردم …

    موافقم 23
    مخالفم 0
  8. Scuderia Ferrari

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3900 ديدگاه)

    به نظرم خودروسازی در ایران یه طنز تلخه و ادامه این روند ساخت خودروها ، توهین به مردم شریف ایران هست
    مستند چهار چرخ وضعیت فاجعه بار خودروسازی ایران رو به خوبی نشان داد و باید از این مستندها بیشتر ساخته بشه تا مردم به خوبی از رانت ها و فسادهایی که وجود داره باخبر بشن

    موافقم 29
    مخالفم 1
    1. Bagher

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (121 ديدگاه)

      دست مدیر کار بلد باشن درست میشن ولی تا یک اتفاقی نیوفته همین آش و همین کاسه اس

      موافقم 2
      مخالفم 1
  9. امیررضا

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (268 ديدگاه)

    من به عنوان شخصی که یه مدت تو آزمایشگاه متالورژی کار کردم و ورق‌های خودروساز ها رو بعنوان نمونه میاوردن تا آنالیز کوانتومتری ازشون بگیریم، ضخامت ورق‌های بدنه رو زیر ۳ میل هم اندازه کردم و دیدم. ۷ میل دیگه بماند!!!!

    موافقم 31
    مخالفم 5
    1. datsun

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (3508 ديدگاه)

      هفت میل خیلی زیاده سه میل هم خیلیه،هفت دهم میل منظوره؟

      موافقم 18
      مخالفم 0
      1. امیررضا

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (268 ديدگاه)

        آره داداش تانک نیست که!!! بر اساس استانداردهای ISO و ASTM که معروفترین و پرکاربردترین ها هستن، ضخامت ورق فولادی یا آلومینیومی قابل استفاده در پنل‌های بیرونی اتومبیل مابین 0.6 تا 1.2 میلی‌متره. البته غالبا 0.6 تا 0.8 میلی‌متر عرف ضخامت امروزیه خودروهاست چون بدنه رو از فولاد کم کربن میسازن تا ضربه رو جذب کنه و شوک ضربه به داخل کابین وارد نشه تا مسافر صدمه نبینه ولی خود بدنه در این مسیر نازک و میشه و در اثر ضربه مچاله. البته خودروهای ایرانی مثل پرشیا خیلی نازک‌ترن و کیفیت فولاد پائینی دارن. بین 0.1 تا 0.3 نهایت… .

        موافقم 12
        مخالفم 1
        1. abbas

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (239 ديدگاه)

          ی دهم ک میکی میشه ضخامت دو تا ورق کاغذ ک شدنی نیست
          تازه بنظرم اینا دیگ تکنولوژی ساخت ورق یک دهم میل رو ک دیگ ندارن چون ساخت ورق با همچین زخامت کمی هم الیاژ قوی میخواد هم فناوری

          موافقم 6
          مخالفم 0
        2. Bagher

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (121 ديدگاه)

          پرشیا مشکل آلیاژشه نه ضخامت

          موافقم 4
          مخالفم 1
  10. AMANTE

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    فقط با افزایش ضخامت بدنه ماشین ایمن نمیشه و کلی فاکتور های دیگه هم هست که باید رعایت بشه تا یک ماشین ایمن تولید کرد‌.

    موافقم 15
    مخالفم 0
  11. Mehdi

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    فولاد با کیفیت پیشکش. فعلا که بین فرغون سازای فاسد و بی وجدان مد شده از جزئیات بدنه که بهش استحکام میبخشه میزنن

    موافقم 20
    مخالفم 0
  12. احسان نجف پور

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    سلام! فکر کنم منظورشون 0.7 میلی متر هست نه 7 میلی متر که ضخامت دیواره تانک هم فکر نکنم اینقدر( 7میلی متر)باشه!

    موافقم 13
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (3508 ديدگاه)

      ورق مخازن نفتی هم هفت میل نیست 😂

      موافقم 15
      مخالفم 0
  13. ab0lf4zl

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (176 ديدگاه)

    وقتی رییس سازمان استاندارد هیچ اگاهی ای در مورد کارش نداره. داداش هر ده میلیمتر یک سانته. شما مگه دارید ماشین زره ای درست میکنید ک میگی ورق 7میل؟ داداچ باید بگی هفت دهم میل

    موافقم 19
    مخالفم 0
  14. ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3330 ديدگاه)

    نه داداش از حلب سقف خونه بابابزرگم ساخته شده

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. ab0lf4zl

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (176 ديدگاه)

      اشتباه میکنی دیگه.اون حلب احتمالا چندین سال قدمت داره پس قطعا جنسش خیلی بهتر از ورق ماشینه

      موافقم 6
      مخالفم 0
      1. ‌ ‌

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (3330 ديدگاه)

        اره

        موافقم 2
        مخالفم 0
  15. ارسلان

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (457 ديدگاه)

    جوابت پدال : هفته ی قبل داشتم میرفتم دفتر پیشخوان دولت سره راهم بغل کلانتری یه پژو پارس جوری شده بود اینگار یه غول جویده تش بعد تف ش کرده بود بیرون
    یه بارم وقتی یه پراید داشت دور برگردون رو میزد یه ایکس 22 چارسیلندر نه این جدید 3 سیلندرش , نسخه ی قبلیش , دیر ترمز کرد زد به گلگیر پراید یواش هم زد چون ماشین سرعتی نداشت گلگیر پراید اویزون شد و قور شد ماشین چینیه فقط روی سپرش اثر مالیدگی به وجود اومد
    اینا جدیدترین مشاهدات بنده بودن دیگه قدیمیاشو نمیگم چون گفتید ورق فولاد قدیما کلفت تر بود و با الان فرق داره

    موافقم 10
    مخالفم 4
  16. Alireza

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (193 ديدگاه)

    از فردا شاهد فروش دنا ها و پارس های ۷ میل در سایت های اینترنتی با قیمت دوبرابر توسط دلال ها هستیم😔

    موافقم 9
    مخالفم 1
  17. علی

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تا استاندارد و چه طوری تعریف کرده باشند

    موافقم 3
    مخالفم 1
  18. مازیار

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (819 ديدگاه)

    (( از اجبار خودروسازان به استفاده از ورق فولادی استاندارد با ضخامت ۰.۷ میل)) !!

    یکم زوده رئیس جون بزار سی چهل سال دیگه تولید کنن بعد

    موافقم 7
    مخالفم 1
  19. Genius

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1239 ديدگاه)

    نه تنها سایپا برنامه داشته تا سال ۱۴۰۰ ورقهای بدنش رو به نسل جدید برسونه بلکه یه خدانیامرزی هم انتظار داشت تا اون سال ایران ابرقدرت منطقه بشه ولی سال ۱۴۰۰ سال صف گوشت و مرغ و تخم مرغ شد!!!

    موافقم 17
    مخالفم 2
  20. مجتبی .

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1169 ديدگاه)

    همون ۷دهم میلیمتر رو هم فکرکنم با ضخامت رنگ حساب میکنن.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  21. Enzo Ferrari 2008

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    ضخامتش اندازه ورقه a4

    موافقم 2
    مخالفم 0
  22. شاپور

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (296 ديدگاه)

    وقتی موقع ثبت نام همین لگن ها ۲۰۰۰ تا ماشین عرضه میشد و ۲میلیون آدم صف می‌کشیدن ، شرکت باید بسی نادان باشه تا برای کیفیت هزینه کنه.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  23. شاهین

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1167 ديدگاه)

    همین بحث ضخامت فولاد استفاده شده توی گاری سازی هم مد میشه و به عنوان آپشن اضافه میشه
    دنا پلاس قالپاق ورق 0.7 قیمت …
    دنا پلاس ترمز عقب دیسکی ورق 0.88 قیمت …
    و خری دارانی که صف کشیدن و با همون ورق ضخیمه پُز میدن
    خدا شاهده عین این تصورات واقعیشو دیدم که با ساده ترین آپشن ها پُز میدن و خیلی بولد به زبون میارن که مثلا 207 مووووولتی کالر ثبت نام کردم … برو منقرض شو باهاش حیف اکسیژن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  24. رهگذر

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    کل ساختار یک خودرو در مقاومت بدنه نقش داره مهمترین هاش ضخامت بدنه و نقاط جوش و اتصال هستند.ضخامت بدنه نه به معنای اینکه هرچی ضخامت بیشتر باشه مقاومتره نه ک اگر اینطور بود خودروهای قدیمی با ضخامت بالا و استحکام پایین پلتفرم کلی و ضعف نقاط جوش باید مقاوم میبودن ک نبودن ! اما اینکه ضخامت استاندارد ورق خودرو رو هی کاهش بدیم و استانداردهای من دراوردی براش بنویسیم یه قضیه دیگه س که به زور بتونیم به تولید خودروهای از رده خارج ادامه بدیم !

    موافقم 1
    مخالفم 0
  25. عبدالرضا پرواره

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چرا شرکت های داخلی یه لیست کامل از تک تک قطعات خودرو با ذکر قیمت به مردم نمیدن تا ملت بفهمه که این همه پولی که میدن بابت چی هست ؟ ایا واقعا شرکت ها هرسال دارند ضرر میکنند یا این یک دروغ بزرگه و دست مافیا در کاره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا