معاون وزیر صمت از لغو قیمت گذاری دستوری خودرو تا پایان خردادماه خبر داد.
به گزارش پدال، در جریان همایش بینالمللی صنعت خودرو و قطعهسازی ایران، معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای دو برنامه مهم و بنیادین در حوزه سیاستگذاری خودرویی خبر داد. بر اساس اظهارات سید حامد عاملی، نخست قرار است تا پایان آبانماه، کل زنجیره تولید خودرو از جمله قطعهسازان و تامینکنندگان، تحت پوشش نظام سهمیهبندی ارزی قرار گیرند و دوم اینکه سیاست حذف قیمتگذاری دستوری خودرو از خردادماه امسال وارد فاز اجرایی خواهد شد.
عاملی با اشاره به اینکه وزارت صمت برای تحول در صنعت خودرو برنامهای پنجساله با مشارکت کارشناسان و فعالان صنعت تدوین کرده، گفت: «این سند راهبردی بر مبنای ایجاد ثبات در نظام تعرفهای و ارتقای کیفیت تدوین شده و قرار است به عنوان نقشه راه بخش خودرو عمل کند.»
وی با بیان اینکه ایجاد نظام تعرفهگذاری شفاف و پایدار از مهمترین ابزارهای حمایتی است، افزود: «تعیین تعرفه پنجساله نهتنها به فعالان صنعت خودرو و قطعه این امکان را میدهد که برای سرمایهگذاریهای بلندمدت برنامهریزی کنند، بلکه موجب ارتقای رقابتپذیری و افزایش ساخت داخل خواهد شد.»
در حوزه مسائل ارزی نیز عاملی اعلام کرد که از این پس همه حلقههای زنجیره تولید خودرو میتوانند تا پایان آبانماه از طریق سامانههای تعیینشده به منابع ارزی دسترسی پیدا کنند. او همچنین از واگذاری ثبت سفارشهای زیر پنج میلیون دلار به استانها خبر داد و گفت: «برای سفارشهای بالاتر، این فرآیند با نظر دفاتر تخصصی وزارت صمت انجام میشود.»
در بخش دیگری از سخنان خود، معاون وزیر صمت به موضوع پرچالش قیمتگذاری خودرو پرداخت و تأکید کرد: «حذف کامل سیاست قیمتگذاری دستوری در دستور کار قرار دارد و وزارت صمت بهطور جدی پیگیر اجرای این اصلاح ساختاری است. با همراهی سایر نهادهای تصمیمگیر، امیدواریم فرآیند آزادسازی قیمتها از همین خردادماه آغاز شود.»
پیرمحمدی مدیرعامل ایران خودرو: ۱۵۰ همت زیان انباشته داریم
در همین همایش، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو نیز به شرایط دشوار مالی این خودروساز اشاره کرد و از انباشت زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی، بدهی به قطعهسازان و بانکها پرده برداشت. این اظهارات بیانگر فشارهای اقتصادی مزمنی است که طی سالهای اخیر گریبانگیر شرکتهای بزرگ خودروسازی کشور شدهاند و بهنظر میرسد تنها راه برونرفت از آن، اصلاحات بنیادین و همراهی تمامقد دولت با سیاستگذاران صنعتی باشد.
J
۱۰ خرداد ۱۴۰۴حالا با خیال راحت گران کنید
PURIYA
۱۱ خرداد ۱۴۰۴بعد جالبه خیلیا قیمت گذاری دستوری رو به عنوان یه مانع برای پیشرفت خودرو در نظر میگیرن، خیلی جالبه
از این به بعد دنا پلاس ۱ میلیاردی رو بکنید ۲ میلیارد و فرو کنین تو پاچه ملت
لعنت به این مملکت که محض رضای خدا یه اتفاق خوب توش نمی افته
F22RAPTOR
۱۰ خرداد ۱۴۰۴بنده گان خدا واسه ما چقد ضرر میکنن
ساسی
۱۱ خرداد ۱۴۰۴حالا راحت اشغال فرقون که تو پاچه ملت میکردن به قیمت مرسدس تقدیم میکنن
حسن
۱۱ خرداد ۱۴۰۴150 هزار ملیارد را دزدیدین ضرر نکردن
Yaghoob
۱۱ خرداد ۱۴۰۴این که قیمت گذاری دستوری باید حذف بشه شکی درش نیست.
ولی ماجرای انحصار چی میشه ؟
قبل از قیمت گذاری دستوری باید انحصار شکسته بشه وگرنه تنها دستاورد این تصمیم افزایش قیمت بدون بهبود کیفیت خواهد بود
خاص
۱۱ خرداد ۱۴۰۴انحصار با واردات درست میشه.
قیمتگذاری آزاد هم تا وقتی که بازار، فقط به محصولِ شرکتِ شما متکی نباشه، باعث افزایش قیمت نمیشه.
قیمتهای غیردستوری (آزاد) اگرچه که کمی از قیمتِ دستوری به کارخانهها، بیشتر هست اما از قیمتِ بازار آزاد، خیلی کمتر هست.
قطع شدن دستِ دلالها و واسطهها و از بین رفتنِ بازار آزاد و یکسانشدنِ قیمتِ آزاد با کارخانه، طرح خوبیه. اگه درست اجرا بشه.
الآن مثلا خودرو: ۵۰۰ قیمتِ دستوری / ۵۵۰ قیمتِ واقعی / ۷۵۰ قیمتِ آزاد.
خرید از کارخانه، سخت و قطرهچکانی هست چون کارخانه میگه «من اگه بخوام دستوری پیش برم، برای هر خودرو ۵۰ میلیون ضرر میکنم. پس فروشِ به قیمتِ دستوری رو قطرهچکانی میکنم.»
ولی با کنارگذاشتن قیمتگذاری دستوری: اون خودرو همون ۵۵۰ فروش میره.
نه خبری از ضررِ خودروساز هست.
نه خبری از سودکردنِ دلال و واسطه.
و نه خبری از نارضایتیِ مشتری بخاطرِ قیمتِ بازار آزاد.
این قضیه دقیقا مثل خرید نان کنجدی و نان ساده هست.
نانوا اگه بخواد همه رو ساده بزنه و به قیمتِ دستوری بفروشه، ضرر میکنه. برای همین بیشترِ نونهای هر فر رو کنجدی میزنه تا ضرر نکنه.
مردن هم مجبورن کنجدی بخرن و ناراضی اند.
اگه قیمتِ نانِ ساده مثلا بهجای ۲,۳۰۰ بشه ۳،۳۰۰ اونوقت مردم مجبور نمیشن از روی ناچاری نان کنجدی ۵،۳۰۰ بخرن. (مثال)
Yaghoob
۱۱ خرداد ۱۴۰۴منم تا حدودی با حرف شما موافقم.
ایران خودرو میزان زیادی سهام دار داره که نباید ضرر کنه.
ولی تقریبا تمام وارداتی دست همون خودروسازان هست
حجتاله براهنی
۱۱ خرداد ۱۴۰۴نه دیگه! انحصار باید بمونه که این ماشینهای بیکیفیت رو بتونن با عرضه قطره چکونی به چند برابر ارزش واقعیشون به مشتری بندازن. قبلش هم نامه داده بودن که تو راه همین واردات نصفه و نیمه هم سنگاندازی کنن.
رضا
۱۱ خرداد ۱۴۰۴اگر قیمت گذاری دستوری حذف بشه راحت 50 درصد تقاضا برای خرید خودرو یه شبه دود میشه میره هوا حتی بیشتر
Avan
۱۱ خرداد ۱۴۰۴اشتباه می کنید. خودرو مثل طلا و ارز بازار سرمایه شده است. دلال و دولت از مردمی که مجبور اند خودرو بخرند پولش را می گیرند.اونوقت با تولید خودرو کمتر و افزایش قیمت همین اندازه سود می برند.
حسین
۱۱ خرداد ۱۴۰۴بازار انحصاری، قیمت آزاد، نظارت بر کیفیت و استاندارد و ایمنی تولیدات صفر. خیلی هم عالی دیگه رسما به این میگن سواری گرفتن همه چیز یکجانبه به نفع ارابه ی مرگ ساز. ببینیم آخر سال بعد نمیان بگن 200 هزار میلیارد زیان انباشته داریم این خط این نشون.
محسن
۱۱ خرداد ۱۴۰۴عجب کشوریه.!
من کاری به تخفیف 30 درصدی صنایع فولادی و مسی ندارم، به ارز ترجیحی هم ندارم همون ارز مبادله ای 62تومنی را در نظر بگیرم. تارا اتوماتیک قیمت کارخانه میشه 14700 دلار. لاماری ایما هم 13000 دلار شما 30درصد حمل و نقل و تعرفه حمایت از داخل و… مثل یک کشور غیر ایران بزار روش میشه 16900
شما با دلار 62 نه 80تومنی هم در نظر بگیری میشه 1.350.000 . اینم داشته باش تارا بازار آزاد الان 1.200.000
چه جوری ضرر دهین که 30درصد گرونتر از یه ماشینی که حداقل باید دوبرابر تارا قیمت داشته باشه میفروشین ؟!
علی عظیمی نژاد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴در بهترین حالت حداقل 4 ماه خواب پول داره. سود بانکی هم در نظر بگیری 12درصد میاد روش . یعنی تارا اتومات قیمت کارخانه 16500 دلاره. من تارا داشتم سر 15هزارتا کار صفحه کلاج، ترموستات، سنسور اکسیژن، خود کلاج که شکست و… عوض کردم میخوام بگم حتی اگه تارا در حد لاماری باشه کیفیت قطعات خیلی از این چینی ها کمتره.
حالا گرون کنن کی میتونه بخره همین الان سورنxup، تارا دستی، رانا تعداد ثبت نامی ها کمتر از تعداد عرضه بوده
احمد
۱۱ خرداد ۱۴۰۴من می فهمم که نمی فهمم
من هیچ برنامه ای ندارم
پزشکیان در مناظره انتخاباتی تلویزیونی :
من واردات خودرو رو آزاد میکنم
چرا خودرویی که ۲۰ هزار دلارست را ۱۰۰ هزار دلار می دهیم؟
ایران خودرو دیگه دولتی نیست ، الان مدیریت ش کاملا خصوصی شده (شرکت کروز) ، بازار انحصاری در اختیارشه و تازه اجازه ش رو گرفتن که آزادی هرچقدر می خوای گرون کنی (تا هرجا که مردم صداشون درنیاد)
اینم خصوصی سازی !
سایپا رو هم الان میدن به رفقای خودشون(کرمان موتور = مالکش : برادر زن هاشمی رفسنجانی یا همون حسین مرعشی)
خیال تون راحت شد؟ اینا هم خصوصی شدن
خودروسازی مون پیشرفت کرد
آقآاااااااا ، به پیر به پیغمبر باید کارخونه رقیب براشون درست بشه تا یا ورشکست بشن یا یه تکونی به خودشون بدن
با این سبک افتضاح خصوصی سازی و بازار انحصاری فقط اوضاع بدتر میشه